Meteen naar de inhoud

Openingsfeest Holland Festival verdrinkt in Westergasfabriek

Je las hier al gratis berichten. Doe daarom nu ook mee met Cultuurpers. We hebben meer dan 400 trouwe leden. Mensen die betrokken zijn bij de kunst, erin werken, het beleid bepalen. Mensen die een onafhankelijke kijk op kunstjournalistiek waarderen. Net als jij.

Word NU lid om Cultuurpers door te laten gaan!

Het was druk op het Amsterdamse Westergasterrein, deze donderdag 6 juni. Fantastisch natuurlijk, dat je daar niet alleen een paar uitstekend lopende restaurants en clubs hebt, en er ook nog de avondvierdaagse langskomt terwijl er een groot salsafeest is in de club vlakbij de wereldberoemde Gashouder, maar dan voelt het toch een beetje raar dat de koninklijke opening van het Holland Festival zich daar een beetje tussendoor moet wurmen. De menselijke kleerkasten en automobiele koetsen met AA-nummerborden van prinses Beatrix stonden vooral een beetje in de weg voor de bezoekers van Summer Breeze. 

Buiten bruiste Amsterdam, binnen in de Gashouder kabbelde het Holland Festival. Misschien waren mijn verwachtingen wel te hoog opgeschroefd: de gigantische ruimte en het enorme orkest dat klaarstond voor een uitvoering van de Sacre du Printemps, daar kun je je van alles bij voorstellen. Maar het viel dus een beetje tegen. 

Verkrachtingsbeelden

Het programma opende met hele lieve orkestmuziek en een dito film vol spelende kinderen. Een diepere laag, iets van de doem of onheil die je stiekem bij echte kunst verwacht, kon ik er alleen met heel veel moeite bij bedenken. Die laag zou kunnen zitten in de film erna, die Braziliaanse beelden zou geven bij Stravinsky’s Sacre. Die film bood inderdaad veel onheilspellends, met crackjunks en verkrachtingsbeelden, maar de twee delen van het programma gingen geen huwelijk met elkaar aan. Nu blijkt er, zo meldt het festival, iets mis te zijn gegaan bij de live montage van die film, dus zal ik niet te streng zijn. 

Het grote probleem was alleen niet de montage. In die enorme ruimte viel alles vooral een beetje in het niet. Het scherm was groot, maar de Gashouder bleek groter, en dat gold ook voor het enorme orkest plus koor. Het voelde allemaal klein, en dat stoort toch een beetje. 

Zou dit op een andere plek in Amsterdam beter tot zijn recht gekomen zijn? Dat is lastig, want het Concertgebouw biedt niet de juiste zichtlijnen en de Rabozaal aan het Leidseplein niet de akoestiek voor zo’n groot orkest in combinatie met zo veel gasten. Grappig, dat onze culturele hoofdstad ruimtes voor dit soort spektakels ontbeert. 

Huiselijke herrie

De openingsreceptie na afloop, waarvoor dankzij het korte programma extra veel tijd was, bood een interessante clash van culturen. De wijn was uitstekend, de groentehapjes geslaagd. Er was ook een Braziliaanse band geregeld, die huiselijk rond een tafel zat. Dat zou het een intiem geheel moeten maken, maar iemand had besloten dat hun muziek versterkt moest worden. In de pijpenla van het Transformatorhuis leverde dat vooral een geweldige bak herrie op. Praten werd een interessante uitdaging. Beatrix kon niet verleid worden om een dansje te doen en was best snel weg. 

Wie naar buiten wilde om in alle rust wel naar elkaar te kunnen luisteren, werd door een cordon beveiligers vriendelijk verzocht de versnaperingen binnen te laten. Toen leek dat salsafeestje bij de buren opeens veel leuker. 

Het Holland Festival duurt nog tot en met 29 juni.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands