Skip to content

De Keersemaekers ‘Song’ is filosofie voor de zintuigen, recht uit het hart #hf10

 Door Maarten Baanders (foto Herman Sorgeloos)

Waar waren we gebleven? In de vorige voorstelling, Keeping Still, gaf Anne Teresa de Keersmaeker ons een lege ruimte als slotbeeld mee. Nu lopen we de zaal van het Muziektheater binnen voor deel 2 van het drieluik, The Song en opnieuw strekt zich een uitdrukkelijk kaal toneel voor ons uit.

Het zaallicht brandt nog als er een man het toneel op loopt. De man loopt nog wat rond en begint te dansen. Het is een simpele manier om het publiek de choreografie in te trekken. Weg is de drempel tussen toneel en zaal. We horen allemaal bij de voorstelling. Later gaat het zaallicht alsnog uit, maar het effect blijft.

De dans is muziekloos, maar bewegen zonder geluid kan niet. Zeker niet als het om een groep dansers gaat, en niet, zoals in Keeping still, om slechts één danser. De groep zwermt over het toneel. Golven van voetstappen vullen de ruimte. Terwijl een man blootsvoets danst, komt geluidskunstenares Céline Bernard op om zijn stappen na te synchroniseren door met een schoen op de vloer te tikken. Het is een grappig effect, maar ook een mooi middel om de zintuigen te scherpen. Hier maakt dans muziek, en niet andersom, ook al klinken er op zeker moment prachtig zuivere Beatles-nummers over de PA.

The Song is filosofie voor de zintuigen, maar gelukkig krijgen we niet alleen filosofische proeven en bewijzen voorgeschoteld. De dans is mooi, afwisselend en lijkt vaak ter plekke op te wellen. Aan het eind is er een enorme verstilling. Een lichtstreep trekt van het toneel via het plafond naar het publiek.

Na een luid applaus stroomt de zaal leeg. Wat blijft er dit keer over van de concentratie? De gangen vullen zich met gepraat. Het klinkt erg luid. Of lijkt dat maar zo door het contrast met de stilte van zonet?

Rosas, The Song. Choreografie: Anne Teresa de Keersmaeker. Toneelbeeld: Ann Veronica Janssens en Michel François. Gezien: 6 juni, Muziektheater, Amsterdam

Het laatste deel van de drieluik: 3Abschied, 12 en 13 juni in de Stadsschouwburg Amsterdam.

Comments are closed.

Maarten Baanders

Free lance kunstjournalist Leidsch Dagblad. Tot juni 2012 medewerker Marketing en PR bij het LAKtheater in Leiden.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Months
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Year
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Year
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
en_GBEnglish (UK)