Skip to content

Theatre on demand offers British quality

Lots of bobbing on boards. That's what drama on television is mostly. And actors with weird reverberations in intimate scenes. That too. It is easy to shoot at attempts to bring successful performances to the TV or cinema screen. They almost always make viewers feel that their medium is shooting back 80 years in development. This is also why every attempt by the Dutch Public Broadcasting Corporation to make our fairly highly regarded stage art attractive to a wider audience via TV fails. Theatre or opera on screen is especially suitable for mensen die toch al hadden willen gaan kijken, of die de voorstelling om de een of andere manier hebben gemist en haar alsnog willen zien. Typisch iets voor gespecialiseerde zenders als Cultura of arte, maar niet voor de mainstream televisiekanalen.

Dat bewustzijn is ook in Engeland doorgedrongen, al hebben ze daar veel meer ervaring met het in beeld brengen van toneel dan hier. Zeer sporadisch is daar op de BBC een registratie te zien van toneel of opera, en ook die heeft last van het geruis, gegalm en geklos, dat op tv altijd meer opvalt en stoort dan in het theater. Maar ze hebben in Engeland wel iets wat zulke registraties de moeite van het kijken waard maakt voor een iets grotere kring van liefhebbers: de acteurs en hun taal. Het Britse toneel spreekt een veel groter en internationaler publiek aan dan het Nederlandse toneel, omdat hun acteurs wereldwijd bekend zijn en ook de internationale toneeltaal veel beter beheersen.

En zeg nou zelf: het is toch bijna altijd een genoegen om Patrick Steward (Picard uit Star Trek) of David Tennant (Dr Who) te zien spelen. Ook al is dat in een bizar uitgesproken Shakespearekomedie. Check het zelf met deze leader van Much Ado About Nothing, de Shakespearekomedie die nu ook door The Utrecht Games wordt gespeeld, maar dan anders.

Misschien wordt dat zelfs wel geholpen door het feit dat die figuren bij hun optredens voor het grote publiek altijd al met ‘aliens’ te maken hebben. En zo kijkt de gemiddele theaterleek toch al gauw aan tegen acteurs op een toneel.

Het abonnement op het Britse Digital Theatre is niet gratis. Voor een kleine 8 pond kun je de voorstelling als stream bekijken. Overal ter wereld. Toch handig als je je Engels eens wilt bijspijkeren.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)