Skip to content

Dutch opening Film Festival Rotterdam 2013, which this year also embraces television

Fifteen years after Peter Delpeuts Felice, Felice the International Film Festival Rotterdam gets another Dutch opening. The 42nd edition of this leading event will kick off on 23 January with the world premiere of The resurrection of an asshole by Guido van Driel, festival director Rutger Wolfson announced this afternoon.

 

The resurrection of an asshole

Van Driel baseerde deze door Wolfson als ‘duister, verontrustend en magisch ‘ omschreven geschiedenis op zijn eigen veelgeprezen graphic novel Om mekaar in Dokkum uit 2004. Yorick van Wageningen speelt een van de hoofdrollen. De ons onlangs jammerlijk ontvallen Jeroen Willems is in een bijrol te zien. The resurrection of an asshole is ook geselecteerd voor de Tijgercompetitie.

Een van de programmaonderdelen waar Wolfson bij de presentatie de aandacht op vestigde is Changing Channels, waarin de relatie tussen film en televisie wordt belicht. Lang is er in cinefiele kringen op televisie neergekeken, maar met name in de Verenigde Staten is televisie steeds meer de plaats geworden waar de meest interessante filmmakers zijn te vinden. Daar treffen we de ideeën en creatieve talenten die door de blockbusters en romantische komedies van het bioscoopdoek zijn verdreven. Ook in andere landen zien we dat filmmakers de ruimte ontdekken die televisie biedt. Met steeds grotere beeldschermen wordt de kijkervaring thuis ook steeds beter.

 

Profugos

Rotterdam vertoont in dit kader onder meer de zich in drugskringen afspelende misdaadserie Profugos van de Chileense filmmaker Pablo Larrain. In 2009 kreeg Larrain de prijs van de Nederlandse filmkritiek voor zijn huiveringwekkende Tony Manero, waarin een onberekenbare en impotente discodanser de geest van de dictatuur verbeeldt. Ook in Profugos sluipen weer allerlei aspecten van de Chileense samenleving het misdaadverhaal binnen.

Leo Bankersen

 

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)