Fifteen years after Peter Delpeuts Felice, Felice the International Film Festival Rotterdam gets another Dutch opening. The 42nd edition of this leading event will kick off on 23 January with the world premiere of The resurrection of an asshole by Guido van Driel, festival director Rutger Wolfson announced this afternoon.

Van Driel baseerde deze door Wolfson als ‘duister, verontrustend en magisch ‘ omschreven geschiedenis op zijn eigen veelgeprezen graphic novel Om mekaar in Dokkum uit 2004. Yorick van Wageningen speelt een van de hoofdrollen. De ons onlangs jammerlijk ontvallen Jeroen Willems is in een bijrol te zien. The resurrection of an asshole is ook geselecteerd voor de Tijgercompetitie.
Een van de programmaonderdelen waar Wolfson bij de presentatie de aandacht op vestigde is Changing Channels, waarin de relatie tussen film en televisie wordt belicht. Lang is er in cinefiele kringen op televisie neergekeken, maar met name in de Verenigde Staten is televisie steeds meer de plaats geworden waar de meest interessante filmmakers zijn te vinden. Daar treffen we de ideeën en creatieve talenten die door de blockbusters en romantische komedies van het bioscoopdoek zijn verdreven. Ook in andere landen zien we dat filmmakers de ruimte ontdekken die televisie biedt. Met steeds grotere beeldschermen wordt de kijkervaring thuis ook steeds beter.

Rotterdam vertoont in dit kader onder meer de zich in drugskringen afspelende misdaadserie Profugos van de Chileense filmmaker Pablo Larrain. In 2009 kreeg Larrain de prijs van de Nederlandse filmkritiek voor zijn huiveringwekkende Tony Manero, waarin een onberekenbare en impotente discodanser de geest van de dictatuur verbeeldt. Ook in Profugos sluipen weer allerlei aspecten van de Chileense samenleving het misdaadverhaal binnen.
Leo Bankersen