Skip to content

Cannes opens with The Great Gatsby, but the novelty is already off

Zou Gilles Jacob, de directeur van het filmfestival van Cannes, het als een buitenkansje zien of een knieval voor Amerikaanse studio’s? Dat Baz Luhrmann’s The Great Gatsby woensdag de openingsfilm is betekent zeker spektakel en veel aandacht. Maar het is geen wereldpremière, en dat is niet wat we gewend zijn van het belangrijkste filmfestival ter wereld. The Great Gatsby, met Leonardo DiCaprio in de titelrol, ging op 10 mei al in première in de Verenigde Staten, Canada en enkele andere landen. Het tekent wel een beetje hoe in werkelijkheid de krachtsverhoudingen liggen. Het is studio Warner Bros. die aan de touwtjes trekt.

Op wat kleinere schaal merken we dat hier ook. Het Amerikaanse hoofdkantoor van Warner heeft bepaald dat recensies pas vanaf woensdag in de Nederlandse media mogen verschijnen. Ook al heeft iedereen met een internetaansluiting intussen al kennis kunnen nemen van de Amerikaanse kritieken, die overigens niet onverdeeld gunstig waren.

Positief gestemd is The Hollywood Reporter die meent dat we van Luhrmann (Moulin Rouge, Romeo + Juliet) nu eenmaal kunnen verwachten dat het over-the-top is. Recensent Todd McCarthy vindt dat die overdaad eigenlijk wel past bij de hoofdpersoon, al wijkt het sterk af van de oorspronkelijke stijl van de roman van F. Scott Fitzgerald over de nouveau riche in de jaren twintig. “De rolbezetting is eersteklas, de hele entourage is bedwelmend en de thematiek rond de Amerikaanse droom en verloren, teruggevonden en weer verloren liefde is vasthoudend aangepakt.”

Peter Travers van Rolling Stone daarentegen meent te weten dat Fitzgerald zich nu in zijn graf omdraait. “Afgezien van de verbluffende pracht van de kostuums van Catherine Martin is er niets dat werkt.” En: “Er zullen deze zomer misschien slechtere films dan The Great Gatsby zijn, maar geen grotere teleurstellingen.”

Het toonaangevende vakblad Variety ziet het gelukkig genuanceerder. “Luhrmann beschuldigen van overkill is zoiets als een luipaard zijn vlekken kwalijk nemen.” Criticus Scott Foundas vindt die extravaganza ‘onmiskenbaar fascinerend, in ieder geval voor een tijdje’.

Ook concurrent Screen Daily bespeurt genoeg lichtpuntjes en gunstige commerciële vooruitzichten. Tim Grierson concludeert: “Ondanks het gebrek aan nuance krijgt de zelfverzekerde Luhrmann het bijna voor elkaar dat zijn gedurfde visie op zijn eigen manier een succes is. Het is echter ironisch dat The Great Gatsby op zijn best is in de naar Luhrmann-maatstaven betrekkelijk ingetogen finale.”

Vanaf donderdag 16 mei kan iedereen hier in de bioscoop een eigen oordeel vellen.

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)