We zijn best blij met Nederland, al is het alleen maar vanwege de taal. We kunnen hier immers in het Nederlands schrijven en dan zijn er ook nog best veel mensen die ons kunnen lezen, en ons verstaan als we spreken. In Thailand is dat een stuk moeilijker. Maar kennelijk is er hier een ‘weg-met-ons-mentaliteit’. Dat vindt Geert Wilders van de PVV die niet wil dat we bij Suriname denken aan slavernij en bij Indonesië aan de politionele acties.

Die mentaliteit wordt nu ook bestreden door een initiatief van vele tientallen bedrijven en maatschappelijke organisaties. Via de website Wereldland Nederland zetten zij onder leiding van staatsbank ING een campagne op die jullie allemaal ervan moet overtuigen dat Nederland top is. Als je dat nog niet vond.

En waar staat Nederland voor? Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus toont de site zes thema’s: Rotterdam, De Deltawerken, Koeien, Tulpen, Platbodems en Molens. Aan jullie de vraag of je iets mist, waarbij we er op voorhand van uitgaan dat je door de bouwers van de site een elitaire zeikert gevonden zult worden.

Maar vooruit.

Nu dus nog iemand die we willen voordragen voor de titel ‘Beste verkoper van Nederland’. Namen in de comments.