Zou Gilles Jacob, de directeur van het filmfestival van Cannes, het als een buitenkansje zien of een knieval voor Amerikaanse studio’s? Dat Baz Luhrmann’s The Great Gatsby woensdag de openingsfilm is betekent zeker spektakel en veel aandacht. Maar het is geen wereldpremière, en dat is niet wat we gewend zijn van het belangrijkste filmfestival ter wereld. The Great Gatsby, met Leonardo DiCaprio in de titelrol, ging op 10 mei al in première in de Verenigde Staten, Canada en enkele andere landen. Het tekent wel een beetje hoe in werkelijkheid de krachtsverhoudingen liggen. Het is studio Warner Bros. die aan de touwtjes trekt.

Op wat kleinere schaal merken we dat hier ook. Het Amerikaanse hoofdkantoor van Warner heeft bepaald dat recensies pas vanaf woensdag in de Nederlandse media mogen verschijnen. Ook al heeft iedereen met een internetaansluiting intussen al kennis kunnen nemen van de Amerikaanse kritieken, die overigens niet onverdeeld gunstig waren.

Positief gestemd is The Hollywood Reporter die meent dat we van Luhrmann (Moulin Rouge, Romeo + Juliet) nu eenmaal kunnen verwachten dat het over-the-top is. Recensent Todd McCarthy vindt dat die overdaad eigenlijk wel past bij de hoofdpersoon, al wijkt het sterk af van de oorspronkelijke stijl van de roman van F. Scott Fitzgerald over de nouveau riche in de jaren twintig. “De rolbezetting is eersteklas, de hele entourage is bedwelmend en de thematiek rond de Amerikaanse droom en verloren, teruggevonden en weer verloren liefde is vasthoudend aangepakt.”

Peter Travers van Rolling Stone daarentegen meent te weten dat Fitzgerald zich nu in zijn graf omdraait. “Afgezien van de verbluffende pracht van de kostuums van Catherine Martin is er niets dat werkt.” En: “Er zullen deze zomer misschien slechtere films dan The Great Gatsby zijn, maar geen grotere teleurstellingen.”

Het toonaangevende vakblad Variety ziet het gelukkig genuanceerder. “Luhrmann beschuldigen van overkill is zoiets als een luipaard zijn vlekken kwalijk nemen.” Criticus Scott Foundas vindt die extravaganza ‘onmiskenbaar fascinerend, in ieder geval voor een tijdje’.

Ook concurrent Screen Daily bespeurt genoeg lichtpuntjes en gunstige commerciële vooruitzichten. Tim Grierson concludeert: “Ondanks het gebrek aan nuance krijgt de zelfverzekerde Luhrmann het bijna voor elkaar dat zijn gedurfde visie op zijn eigen manier een succes is. Het is echter ironisch dat The Great Gatsby op zijn best is in de naar Luhrmann-maatstaven betrekkelijk ingetogen finale.”

Voor je verder leest...

Wij geloven in onderzoeksjournalistiek over cultuur. Het is geen onderwerp waar je enorm populair mee wordt. Reden waarom de meeste media alleen die paar sensationele berichten meenemen, maar niet verder kijken. Cultuurpers richt zich juist op die verhalen die voor de cultuurwereld belangrijk zijn, maar die de grote media te klein vinden. Dat kunnen we alleen volhouden als jij meedoet. Door ons tips te geven, maar ook als je lid wordt of ons steunt met een donatie. Houd de cultuurwereld scherp!

Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen. Geef 2,50, 10 euro of meer!

Vanaf donderdag 16 mei kan iedereen hier in de bioscoop een eigen oordeel vellen.