Skip to content

Emio Greco gaat ‘misschien’ CCN Ballet de Marseille leiden.

[UPDATE 19-2-2014: inmiddels is de aanstelling definitief]

Deze week doken er in de Franse media berichten op dat Emio Greco als enige gegadigde is overgebleven om de opvolger te worden van Frédéric Flamand bij het het CCN Ballet National de Marseille. De minister van Cultuur moet de benoeming echter nog bevestigen, zo meldt ICKamsterdam.

Er is rond de opvolging van Flamand een heuse strijd gaande, zoals  wordt beschreven in Le Nouvel Observateur. Andere gegadigden waren José Montalvo, Richard Siegal en Marguerite Donlon.

Emio Greco en Pieter Scholten zijn artistiek leider van het in Amsterdam gevestigde Internationaal Choreografisch Kunstencentrum, ICKamsterdam, dat qua structuur en uitgangspunten geïnspireerd is door de Franse structuur van ‘Centres Choreographiques‘.

[Tweet “Nederland heeft al langer moeite om internationaal talent vast te houden”]

Als de benoeming doorgaat, zal dit de nodige vragen oproepen in Amsterdam, waar Greco en Scholten leiding geven aan het Amsterdams stadsgezelschap. Kunnen twee zulke zware jobs gecombineerd worden? Tegelijkertijd is het duideijk dat Amsterdam en Nederland al langere tijd moeite hebben om choreografen met enige staat van dienst vast te houden.

 

3 thoughts on "Emio Greco gaat ‘misschien’ CCN Ballet de Marseille leiden."

  1. Fransien van der Putt

    Gabriel Smeets vertrok recentelijk naar Zweden, Bettina Masuch keerde moegestreden terug naar Duitsland (al hield ze iets van een programmeur job aan), Anouk van Dijk vertrok naar Australië, Nanine Linning naar Duitsland, etc. Moelijker is het om aan te geven wie er allemaal niet naar Nederland komen vanwege de gebrekkige financiële situatie. Nog moeilijker is het om aan te wijzen wie er had kunnen doorbreken in Nederland, maar dat nu elders doet.

  2. “Tegelijkertijd is het duideijk dat Amsterdam en Nederland al langere tijd moeite hebben om choreografen met enige staat van dienst vast te houden.”…..en toen was het verhaal afgelopen. Toelichting, voorbeelden?

Comments are closed.

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt is dramaturg en criticus. Zij werkt o.a. met Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora en Branka Zgonjanin. Zij schrijft over dans en theater voor Cultureel Persbureau, Theaterkrant en Dansmagazine. Tussen 1989 en 2001 mixte zij tekst als geluid bij Radio 100. Tussen 2011 en 2015 ontwikkelde zij een minor voor de BA Dance, Artez, Arnhem – over artistieke processen en eigen onderzoek in dans. Binnen haar werk heeft zij speciale aandacht voor de betekenis van archieven, notatie, discours en theatergeschiedenis in relatie tot dans in Nederland. Samen met Vera Sofia Mota onderzoekt zij in opdracht van www.li-ma.nl het werk van video-, installatie- en peformance- kunstenaar Nan Hoover.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)