Skip to content

Strijken of slaan

Het wordt moeilijk kiezen hoe we ons volgende weekend muzikaal gaan invullen: blijven we in Amsterdam voor het Amsterdam Marimba Weekend, of reizen we af naar Den Haag, waar Day in the Branding geheel is gewijd aan het strijkkwartet? Kortom: gaan we strijken of slaan? Wie niet kan kiezen, kan later deze maand terecht bij Amsterdam Sinfonietta en Slagwerk Den Haag – die doen het gewoon allebei!

Het Amsterdam Marimba Weekend loopt van 9 t/m 11 mei en heeft als thema ‘The Eastern Connection’. Het is georganiseerd door de Bulgaarse slagwerker Tatiana Koleva en hoofdgasten zijn de Kroatische Ivana Bilić en de Roemeens/Oostenrijkse percussionist Bodan Bacanu. Zij behoren tot de wereldtop en zullen masterclasses en workshops leiden.

Koleva zegt over haar initiatief: “Omdat de marimba een relatief zelden gehoord instrument is, wilden we een speciaal evenement organiseren. De focus ligt op verschillende technieken, het veelzijdige repertoire en de meeslepende optredens van de muzikanten. Zij leveren allemaal een belangrijke bijdrage aan de emancipatie van de marimba en ander slagwerk tot volwaardige solo-instrumenten.”

Veel mensen kennen de marimba, een van de oudste instrumenten uit de muziekgeschiedenis, vooral van minimal music, maar tijdens het driedaagse festival is het in vele genres te horen: van klassiek tot jazz, van blues tot wereldmuziek en van moderne gecomponeerde muziek tot improvisatie. Het festival wordt op zondag 11 mei afgesloten met een spetterend marathonconcert in Podium Mozaïek, met het Wave Quartet en de Youth Percussion Pool.

Is de marimba nog altijd niet het meest voor de hand liggende instrument in klassieke muziek, heel anders ligt dat voor de strijkinstrumenten, die vaak als hét symbool hiervan worden gezien. Toch ligt aan het strijkkwartetfestival van Dag in de Branding in Den Haag ook een verlangen tot emancipatie ten grondslag. In de flyer lezen we: “Centraal staan werken van [Tweet ““Nederlandse componisten die nooit, zelden, of in ieder geval te weinig worden uitgevoerd.” “]

Gastprogrammeur Hans Woudenberg, cellist van het Doelen Ensemble schrijft in het programmaboek: “Met de keuze ons een weekend lang intensief bezig te houden met muziek die tussen 1980 en nu in Nederland geschreven werd, doen we doelbewust afstand van alle bewezen meesterwerken uit de strijkkwartetliteratuur. We willen laten horen wat onze tijd- en landgenoten te zeggen hebben in dat ascetische strijkkwartet. Luister hoe onder anderenKeuris, Isadora, Janssen en Ter Veldhuis vanuit het unieke reiken naar het universele.”

A.s. zondag 4 mei is er in de Branding Talkshow in het Korzo Theater een vooruitblik op het festival, geleid door Jellie Brouwer. Zij spreekt met onder anderen Hans Woudenberg en Peter-Jan Wagemans; het Doelenkwartet en klarinettist Arjan Woudenberg verzorgen een kort optreden en ondergetekende leest een column voor.

En voor wie echt niet weet of hij nou in Amsterdam wil slaan of in Den Haag wil strijken, is er op 22 mei in het Muziekgebouw aan ’t IJ het concert van Amsterdam Sinfonietta en Slagwerkgroep Den Haag. Onder de noemer ‘strijken en slaan’, presenteren zij onder andere het opzwepende Serenade van Leonard Bernstein voor strijkorkest, slagwerkers en violist (Simone Lamsma). En Kate Moore componeert een nieuw stuk voor deze bijzondere combinatie! Ik hoop hierover met haar te spreken tijdens de inleiding.

20 thoughts on “Strijken of slaan"

Comments are closed.

Thea Derks

Thea Derks studied English and Musicology. In 1996, she completed her studies in musicology cum laude at the University of Amsterdam. She specialises in contemporary music and in 2014 published the critically acclaimed biography 'Reinbert de Leeuw: man or melody'. Four years on, she completed 'An ox on the roof: modern music in vogevlucht', aimed especially at the interested layperson. You buy it here: https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 In 2020, the 3rd edition of the Reinbertbio appeared,with 2 additional chapters describing the period 2014-2020. These also appeared separately as Final Chord.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)