Je mag 1 vraag stellen aan theaterlegende Peter Brook, wat ga je vragen?

Dit verhaal lees je gratis. Als je lid word, lees je meer, en kunnen wij overleven.
Instituut lidmaatschap
180 euro per jaar
Speciaal voor organisaties, bedrijven en instituten die hun lidmaatschap willen delen met hun personeel en medewerkers.
Deel inlog en adres met maximaal 10 medewerkers
25% korting op advertenties en advertorials
1 stem in de Algemene Ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (automatisch verlengen)
40 euro per jaar.
Voor natuurlijke personen en zzp'ers.
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Maandkaart (automatisch verlengen)
4€ / maand
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers.
Géén stemrecht in de Algemene Ledenvergadering
Bijna alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (handmatig verlengen)
50 euro per jaar
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur

Ik ga op 7 mei 2014 in Parijs praten met Peter Brook. Voor mensen die theater hebben gestudeerd is dat iets heel bijzonders. De man schreef ooit een heel overzichtelijk en handzaam boekje dat bij alle theatermensen in de kast staat: The Empty Space. Maar hij was ook de regisseur van voorstellingen waar meer mensen bij geweest zijn dan er ooit stoelen waren. Ofwel. Op feestjes is het durven of kunnen zeggen dat je wel eens bij een voorstelling in Les Bouffes Du Nord bent geweest, of negen uur in een steengroeve bij Avignon hebt gezeten, een manier om in ieders achting te stijgen. Shakespeares ‘Tempest’ regisseerde hij vele malen tijdens zijn carrière, omdat hij steeds maar niet de juiste toon wist te vinden om dit stuk alle eer te bewijzen. Al die uitvoeringen waren overigens prachtig, onmisbaar en totaal anders.

Peter Brook is al een legende voor hij doodgaat, en dat is maar weinigen gegeven. Nu is hij 89. Niet eens breekbaar, nog steeds vitaal. Hij komt naar het Holland Festival en ik mag vooraf gaan kijken naar zijn voorstelling ‘The Valley of Astonishment‘. Misschien wel de laatste voorstelling die hij ooit maakt, maar misschien ook niet.

Ik mag de dag erna met Peter Brook spreken, en daar maak ik me nu dus al zorgen over.

Wat vraag je aan een god? Kom ik überhaupt uit mijn woorden? En wat gaan die andere twee journalisten vragen, die bij het interview aanwezig zijn? Moet ik de slimste zijn? De domste?

Tijd om jou in te schakelen. Wat wil je weten van Peter Brook? Wat zou jíj hem vragen als je hem mocht interviewen? Stel je vraag in de comments hieronder, en ik kijk of ik hem durf te stellen. En of ik hem mag stellen van mijn collega’s.  

Dit verhaal lees je gratis. Beloon het met een kleine donatie.

help mee

Bedrag
Persoonlijke informatie

14 REACTIES

  1. Wordt het niet steeds moeilijker, in deze door de nieuwe media overspoelde technocratische wereld, om momentum te voelen bij een theatervoorstelling? Wat doet iemand besluiten om juist een theatervoorstelling te gaan zien, voelt u ook dat die verhouding met het publiek stroever is geworden? Hoe moet de theatermaker die veranderingen constructief verwerken?

  2. Mijn vraag zou zijn: wat vind je van al die ego’s die alles maar op FB plempen en dan serieus denken dat anderen dat interessant vinden.

Comments are closed.