Skip to content

Raad voor Cultuur zegt het: de Geefwet is mislukt, en de rest eigenlijk ook

Weet u het nog? De pleister die Halbe Zijlstra de cultuursector bood in de vorm van de Geefwet? Fiscale voordeeltjes zouden absoluut leiden tot meer sponsoring waardoor de gevolgen van de bezuinigsmaatregelen lang niet zo dramatisch zouden zijn als de sector zelf riep.

Een lachtertje, die hele Giving Act, schreven wij meteen. Niet alleen ontbreekt de kennis om sponsoren binnen te halen bij veel gezelschappen, juist door de bezuiniging is er ook helemaal geen tijd, geld en personeel meer om naar het geld op zoek te gaan.

En nu ziet de Raad voor Cultuur dat ook. In de vandaag verschenen Cultuurverkenning lezen we, naast veel open deuren, onomwonden:

De publieke middelen die beschikbaar zijn voor de kun­sten en het cultureel erfgoed zijn teruggelopen. De hoop was dat dit zou worden gecompenseerd door meer private middelen. Maar ondanks grote inspanningen is dit niet gelukt. De trend is (ook internationaal) dat sponsoring van kunst en cultuur afneemt en dat de samenwerking tussen bedrijfsleven en kunstinstellingen bovendien complexer wordt. De particuliere giften nemen af, maar mecenaat en crowdfunding lijken wel iets te groeien. Algemeen is het beeld over private financiering allerminst positief.

De (nasleep van de) economische crisis, de toon van het politieke debat in de afgelopen jaren en de terug-tredende overheid trekken potentiële sponsoren en parti­culieren bepaald niet naar de cultuursector. Stimuleringsmaatregelen als de Geefwet hebben dit nog niet kunnen compenseren.

Uiteindelijk gevolg? Het publiek neemt af, net als de “focus op verdieping en ontwikkeling van topcreatie”. Kortom: de hele verkenning vertelt niets dat we nog niet wisten en de minister zal hem schouderophalend naast zich neerleggen. Of het nog discussie losmaakt in de sector? Misschien wel over de tandeloze tijger die de Raad voor Cultuur inmiddels geworden is. De hele verkenning vindt u  here (pdf-alert):

Click to access De_Cultuurverkenning.pdf

Comments are closed.

Henri Drost

Henri Drost (1970) studied Dutch and American Studies in Utrecht. Sold CDs and books for years, then became a communications consultant. Writes for among others GPD magazines, Metro, LOS!, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers and Cultureel Persbureau/De Dodo about everything, but if possible about music (theatre) and sports. Other specialisms: figures, the United States and healthcare. Listens to Waits and Webern, Wagner and Dylan and pretty much everything in between.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)