Meteen naar de inhoud

Raad voor Cultuur zegt het: de Geefwet is mislukt, en de rest eigenlijk ook

Weet u het nog? De pleister die Halbe Zijlstra de cultuursector bood in de vorm van de Geefwet? Fiscale voordeeltjes zouden absoluut leiden tot meer sponsoring waardoor de gevolgen van de bezuinigsmaatregelen lang niet zo dramatisch zouden zijn als de sector zelf riep.

Een lachtertje, die hele Geefwet, schreven wij meteen. Niet alleen ontbreekt de kennis om sponsoren binnen te halen bij veel gezelschappen, juist door de bezuiniging is er ook helemaal geen tijd, geld en personeel meer om naar het geld op zoek te gaan.

En nu ziet de Raad voor Cultuur dat ook. In de vandaag verschenen Cultuurverkenning lezen we, naast veel open deuren, onomwonden:

De publieke middelen die beschikbaar zijn voor de kun­sten en het cultureel erfgoed zijn teruggelopen. De hoop was dat dit zou worden gecompenseerd door meer private middelen. Maar ondanks grote inspanningen is dit niet gelukt. De trend is (ook internationaal) dat sponsoring van kunst en cultuur afneemt en dat de samenwerking tussen bedrijfsleven en kunstinstellingen bovendien complexer wordt. De particuliere giften nemen af, maar mecenaat en crowdfunding lijken wel iets te groeien. Algemeen is het beeld over private financiering allerminst positief.

De (nasleep van de) economische crisis, de toon van het politieke debat in de afgelopen jaren en de terug-tredende overheid trekken potentiële sponsoren en parti­culieren bepaald niet naar de cultuursector. Stimuleringsmaatregelen als de Geefwet hebben dit nog niet kunnen compenseren.

Uiteindelijk gevolg? Het publiek neemt af, net als de “focus op verdieping en ontwikkeling van topcreatie”. Kortom: de hele verkenning vertelt niets dat we nog niet wisten en de minister zal hem schouderophalend naast zich neerleggen. Of het nog discussie losmaakt in de sector? Misschien wel over de tandeloze tijger die de Raad voor Cultuur inmiddels geworden is. De hele verkenning vindt u  hier (pdf-alert):

Klik om toegang te krijgen tot De_Cultuurverkenning.pdf

Reacties zijn gesloten.

Henri Drost

Henri Drost (1970) studeerde Nederlands en Amerikanistiek in Utrecht. Verkocht jaren cd’s en boeken, daarna communicatieadviseur. Schrijft/schreef voor o.a. GPD bladen, Metro, LOS!, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers en Cultureel Persbureau/De Dodo over van alles, maar als het even kan over muziek(theater) en sport. Andere specialismen: cijfertjes, de Verenigde Staten en gezondheidszorg. Luistert naar Waits en Webern, Wagner en Dylan en zo’n beetje alles daartussen.Bekijk alle berichten van deze auteur

Klein Lidmaatschap
175€ / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50€ / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands