Skip to content

Brian Ferry, Send in the clowns: don't bother, they're here

Brian Ferry covert op zijn nieuwe album Avonmore Stephen Sondheidms Send in the clowns. Maar zijn versie illustreert boven alles de verzuchting die op ‘Isn’t it rich? Isn’t it queer?’ volgt: ‘Losing my timing this late in my career.’

It seems so easy. You don't have to write a good song yourself, but you record one from someone else. Sometimes you surpass the original, more often not.

Brian Ferry is een koning van de cover. Want hoewel bijvoorbeeld zijn interpretatie van Let’s stick together niet de rauwheid bezit van Wilbert Harrison, heeft zijn versie een onweerstaanbare drive, niet in de laatste plaats doordat Ferry met een geniale timing rond de beat zingt.

Zoals de albumtitel al voorspelt, klinkt Avonmore en Ferry’s versie van Send in the clowns vooral als een gemoderniseerde versie van Roxy Musics grootste hit Avalon, maar het geprogrammeerde ritme is hopeloos gedateerd, de trompet aan het einde is dodelijk saai en hoewel het nummer dynamiek suggereert, komt die vooral door ingeblikte violen die voor iets van een climax moeten zorgen.

[bol_product_links block_id=”bol__selected-products” products=”9200000033225157,9200000033225167″ name=”ferry” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Dat hoeft allemaal niet erg te zijn. Ook dat Ferry Sondheims noten in elkaar gedrukt heeft, is niet het probleem, het is immers een cover. Maar wanneer je Send in the clowns als een monotone drone zingt, zonder waar dan ook maar te proberen de tekst tot leven te brengen, al was het maar door ergens een kwart tel rust in te lassen, wel…

Send in the clowns?
Don’t bother, they’re here

Hoe het wel moet? Nu, zo ongeveer:

Maar we blijven natuurlijk wel fan van Ferry. Want dat hij wel degelijk alles van timing weet, horen we hier

Henri Drost

Henri Drost (1970) studied Dutch and American Studies in Utrecht. Sold CDs and books for years, then became a communications consultant. Writes for among others GPD magazines, Metro, LOS!, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers and Cultureel Persbureau/De Dodo about everything, but if possible about music (theatre) and sports. Other specialisms: figures, the United States and healthcare. Listens to Waits and Webern, Wagner and Dylan and pretty much everything in between.View Author posts

Small Membership
175€ / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360€ / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50€ / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)