Skip to content

Figures don't lie: Dutch venues are doing badly

Het zal aan mijn onverwoestbare humeur hebben gelegen, en aan de diepe behoefte om nu eens eindelijk goed nieuws te brengen over de culturele sector, maar ik had het dus fout. Dinsdag meldde ik dat de podiumkunsten er weer bovenop aan het komen waren, na de draconische bezuinigingen van Halbe Zijlstra, maar dat is dus niet zo. Hoe graag de sector zelf ook graag wil dat het goed gaat, de cijfers spreken het keer op keer weer tegen.

De Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies heeft ons allemaal toch weer een beetje in het ootje genomen. Met een heuse infographic nog wel. Maar, zoals dat gaat met infographics: je kunt er nog zoveel vrolijke kleurtjes en kreetjes in zetten, en onderop zelfs ‘Bravo!’ en ‘Applaus!’roepen, de cijfers zelf liegen niet, ook al presenteer je ze net even iets anders dan vorig jaar. Natuurlijk, dat maakt vergelijken lastig, en wie gaat nu echt kijken naar de detailcijfers.

Nou. Ik dus. En wat blijkt? Vrijwel alles wordt minder. Maar het is maar hoe je het bekijkt. Het geheim zit hem in de percentages. Zoals altijd. We lopen het persbericht even stap voor stap door.

1 “het aantal bezoeken per voorstelling is gestegen met 13%.”

Dat klopt, maar dan gaat het dus om een stijging van gemiddeld 23 stoelen per voorstelling. Maar 23 koppen meer in de zaal klinkt minder goed dan 13 procent. Erger is, dat het aantal voorstellingen met een dikke 6 procent is afgenomen. 1826 voorstellingen minder, om precies te zijn. Logisch ook, want het aantal schouwburgen en concertgebouwen in Nederland dat is aangesloten bij de VSCD liep terug van 139 in 2014 naar 123 in 2015: 16 concertgebouwen en theaters zijn omgevallen, failliet gegaan, of konden, dan wel wilden de contributie niet meer betalen.

2: In totaal zijn er 10,4 miljoen bezoeken gebracht aan professionele podiumkunsten

Even veel als in 2014, maar toen waren er dus een stuk meer zalen en voorstellingen waarover we het hadden. Het publiek is dus gelijk gebleven, maar ze kunnen steeds minder vaak ergens terecht. Dus zitten de overgebleven zalen iets voller. Bovendien rekenen de meesters bij de VSCD ook de amateurs tot de professionele podiumkunsten. In de cijfers maken ze de scheiding in ieder geval niet.

Dat de VSCD dus constateert dat de aangesloten theaters het ondanks de subsidiekorting goed doen, is waar, maar ze vergeten te melden dat er door de subsidiekorting bijna 10% van de theaters is omgevallen.

3 “In 2015 trok een VSCD-podium gemiddeld 88.501 bezoekers; in 2014 waren dat er 78.351. Het aantal geprogrammeerde voorstellingen en concerten is gestegen met bijna 7%, van 224 naar 239 voorstellingen per VSCD podium.”

Let hier dus vooral op het woord ‘VSCD-podium’. Waarvan er dus een boel weg zijn. Vooral de kleinere schouwburgen hadden het moeilijk, dus. En die zijn er niet meer. Vandaar dat er gemiddeld meer mensen in de zaal zitten, als er bijna geen kleine zalen meer zijn.

4: in de infographic staat dat er meer mensen flexibel zijn gaan werken.

Dat blijkt niet waar. Er zijn meer dan 1000 vaste banen verdwenen tussen 2014 en 2015. Daar zijn slechts 6 flexibele werkers voor in de plaats gekomen.  Het percentage is dan misschien iets hoger geworden, in absolute aantallen zien we een volledig ingestorte arbeidsmarkt.

We hebben de cijfers van de VSCD zelf, zoals afgebeeld in hun infographics, in het overzicht hieronder gezet, zodat u voor uzelf kunt checken of het goed gaat, of slecht. En als de Tweede Kamer bij de behandeling straks verklaart dat de bezuinigingen goed zijn geweest, weet u tenminste hoe het werkelijk zat. U kunt dan zien dat het met het toneel en het cabaret heel slecht gaat. En dat dans, opera en de amateurs in de bezemwagen zitten. Deze cijfers tonen, kortom, geen gezonde sector, maar een die tamelijk verrot is.

 

Cijfers afkomstig van de infographics die de VSCD in 2015 en 2016 heeft uitgegeven.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)