Skip to content

Dutch version of The Wire moves from Rotterdam to The Hague

Het Nationale Toneel Theater maakt werk van de missie om de samenleving op de planken te brengen. The Nation, die waanzinnige marathon met Romana Peace over een verdwijning in de Schilderswijk, en Mark Rietman, is dit najaar klaar. Wie dacht dat het daarna weer tijd werd voor een stukje gezapig retro-haagschecomediewerk heeft het verkeerd.  Er komt wel een klassieker aan in februari, maar omdat ontregelingsspecialiste Daria Bukvic daar aan het roer staat, zal deze Othello niet uitmonden in een standaard wedstrijd blanke verzen opzeggen. In dit geval zullen we dat ook maar figuurlijk nemen.

Waar we allemaal minstens even hard naar uitkijken is de première van Metropolis, een nieuw project van Sadettin Kırmızıyüz. In maart gaat dat in première. Een stuk, volgens Kırmızıyüz gebaseerd op dé Amerikaanse serie van het eerste decennium van deze eeuw: The Wire. De serie inspireert vooral door zijn opbouw: elk seizoen werd het zelfde probleem bekeken vanuit een hele andere groep, een heel andere bevolking, en een heel andere bestuurslaag. Sadettin Kırmızıyüz begint in maart met het onderwijs.

Kırmızıyüz hierover in het persbericht: ‘Binnen het onderwijs wordt de basis gelegd voor je zelfvertrouwen. Hier kom je voor het eerst in aanraking met hoe de samenleving er buiten de deur en in de stad uit zou kunnen zien. Waar botst het “oude onderwijs” met het “onderwijs-nieuwe-stijl’? Hoe wordt de leerling, die ongepolijste diamant, binnen de deuren van de school gehouden en behoed voor de verleidingen van de Grote Stad?’

Het is dan even de vraag hoe we dat met onderstaande video gaan combineren, maar dat is wel besteed aan Kırmızıyüz.

https://www.youtube.com/watch?v=1lElf7D-An8

Rotterdam

Oplettende lezers zullen nu denken: maar dat ging hij toch in Rotterdam doen? Dat klopt, maar Rotterdam besloot net op het moment dat hij wilde beginnen dat alles anders moest. Dus was Kırmızıyüz artistiek dakloos. Tot Eric de Vroedt hem onderdak bood. Diens Nationale Theater geeft de ruimte aan Sadettins eigen productiemaatschappij Trouble Man om Metropolis uit te brengen. Het moet een serie worden. Zo helpt ook De Vroedt verder meebouwen aan de reputatie van Den Haag als de stad waar overal politiek gemaakt wordt, behalve in de Tweede Kamer.

Wat er intussen in Rotterdam gebeurt, daar gaan we nog eens achteraan.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)