Het Nationale Toneel Theater maakt werk van de missie om de samenleving op de planken te brengen. The Nation, die waanzinnige marathon met Romana Vrede over een verdwijning in de Schilderswijk, en Mark Rietman, is dit najaar klaar. Wie dacht dat het daarna weer tijd werd voor een stukje gezapig retro-haagschecomediewerk heeft het verkeerd.  Er komt wel een klassieker aan in februari, maar omdat ontregelingsspecialiste Daria Bukvic daar aan het roer staat, zal deze Othello niet uitmonden in een standaard wedstrijd blanke verzen opzeggen. In dit geval zullen we dat ook maar figuurlijk nemen.

Let op. Dit bericht is meer dan een jaar oud, en kan dus inmiddels zijn ingehaald door de tijd

Waar we allemaal minstens even hard naar uitkijken is de première van Metropolis, een nieuw project van Sadettin Kırmızıyüz. In maart gaat dat in première. Een stuk, volgens Kırmızıyüz gebaseerd op dé Amerikaanse serie van het eerste decennium van deze eeuw: The Wire. De serie inspireert vooral door zijn opbouw: elk seizoen werd het zelfde probleem bekeken vanuit een hele andere groep, een heel andere bevolking, en een heel andere bestuurslaag. Sadettin Kırmızıyüz begint in maart met het onderwijs.

Kırmızıyüz hierover in het persbericht: ‘Binnen het onderwijs wordt de basis gelegd voor je zelfvertrouwen. Hier kom je voor het eerst in aanraking met hoe de samenleving er buiten de deur en in de stad uit zou kunnen zien. Waar botst het “oude onderwijs” met het “onderwijs-nieuwe-stijl’? Hoe wordt de leerling, die ongepolijste diamant, binnen de deuren van de school gehouden en behoed voor de verleidingen van de Grote Stad?’

Het is dan even de vraag hoe we dat met onderstaande video gaan combineren, maar dat is wel besteed aan Kırmızıyüz.

Voor je verder leest...

Steeds meer mensen en instellingen zijn lid. Omdat ze onafhankelijke cultuurjournalistiek belangrijk vinden.
Word ook lid, kijk hier:

Rotterdam

Oplettende lezers zullen nu denken: maar dat ging hij toch in Rotterdam doen? Dat klopt, maar Rotterdam besloot net op het moment dat hij wilde beginnen dat alles anders moest. Dus was Kırmızıyüz artistiek dakloos. Tot Eric de Vroedt hem onderdak bood. Diens Nationale Theater geeft de ruimte aan Sadettins eigen productiemaatschappij Trouble Man om Metropolis uit te brengen. Het moet een serie worden. Zo helpt ook De Vroedt verder meebouwen aan de reputatie van Den Haag als de stad waar overal politiek gemaakt wordt, behalve in de Tweede Kamer.

Wat er intussen in Rotterdam gebeurt, daar gaan we nog eens achteraan.

Foto bovenaan:
Sadettin Kırmızıyüz. Foto: Joost de Haast
Scroll naar top