Meteen naar de inhoud

Het Nationale Toneel

Podcast: Soms mag het ook gewoon over de liefde gaan, in Den Haag. Hoewel: in spektakel Ondine is niets gewoon.

‘Je  kunt als groot gezelschap nu eenmaal niet alleen maar journalistiek theater brengen.’ Dat zegt Jeroen de Man, die bij het Nationale Theater nu de waterrijke spektakelvoorstelling Ondine regisseert. ‘Een beetje verscheidenheid is juist wel mooi.’ Niet alles in den Haag hoeft dus even maatschappelijk relevant te zijn als The Nation of Othello. Soms mag het ook gewoon over de… 

Echt Gebeurd is Geen Excuus, ofwel: Hoe theatermaker Sadettin Kırmızıyüz links en rechts door De Luizenmoeder wordt gepasseerd

Ik bezocht de try-out van Metropolis #1 in het Haagse Theater aan het Spui en een week daarna – omdat ik de eerste keer mijn ogen niet kon geloven – ging ik ook nog eens naar de première. Zelden zag ik zoiets bloedstollend spannends op het toneel. Maar helaas om de verkeerde redenen. Een hoop a-musische begrippen Metropolis is het… 

Sadettin Kırmızıyüz maakt theaterserie ‘Metropolis’. ‘Als je denkt, dit kan niet waar zijn, ga er dan van uit: dit is waar.’

Het begint natuurlijk allemaal op het Oranjecollege. Een fictieve school met hele reële problemen. Voor Sadettin Kırmızıyüz de plek waar hij het openingsdeel laat spelen van Metropolis, een serie die uiteindelijk vier aflevering moet gaan tellen. Het is een van de grootste projecten van Het Nationale Theater, de komende vier jaar, in innige samenwerking met het eigen gezelschap van Kırmızıyüz:… 

Maria Kraakman: “Je hebt Couperus voor en na Bas Heijne”

De afgelopen jaren maakte de artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam, Ivo van Hove, drie voorstellingen van werken van Couperus. In drie korte interviews blik ik terug op het laatste deel, Kleine Zielen. Ondanks de lange meanderende zinnen en de romantische, soms erg passieve personages is dit boek (of eigenlijk zijn het vier boeken)een tijdloos meesterwerk dat, wat mij betreft, alle… 

Sadettin Kırmızıyüz. Foto: Joost de Haast

Hollandse versie van The Wire verhuist van Rotterdam naar Den Haag

Het Nationale Toneel Theater maakt werk van de missie om de samenleving op de planken te brengen. The Nation, die waanzinnige marathon met Romana Vrede over een verdwijning in de Schilderswijk, en Mark Rietman, is dit najaar klaar. Wie dacht dat het daarna weer tijd werd voor een stukje gezapig retro-haagschecomediewerk heeft het verkeerd.  Er komt wel een klassieker aan in… 

Kunst die nergens over gaat. Grieks spektakel The Great Tamer was een genot op #HF17

Tijdens de eerste twee weken van dit Holland Festival ging bijna alle kunst ergens over. Het voor deze gelegenheid bedachte festivalthema ‘democratie’ blijkt zo’n beetje tot in alle haarvaten te zijn doorgedrongen. Soms pijnlijk en sterk actueel, zoals in het fenomenale ‘The Nation’ van het Nationale Toneel, soms ronduit gênant, zoals in het zwaar overschatte ‘Democracy in America’ van Romeo… 

Ga zien hoe Romana Vrede The Nation naar het hoogste plan trekt. #HF17

Eindelijk. The Nation, de hyperactuele theaterserial waarmee het vernieuwde Nationale Toneel, sorry Theater, zich aan het land presenteert, voelt als een verfrissende plens water op een zompige dag. Nieuwbakken baas Eric de Vroedt doet zijn reputatie eer aan door een werk af te leveren dat zonder meer een nieuw publiek de theaters in zal trekken. Een publiek dat verwend is door… 

Joris Smit in Tasso, foto Kurt van der Elst

Joris Smit over Tasso en Jeanne d’Arc: geen toneel dat het publiek in een bedje legt

Het Nationale Toneel speelt Jeanne d’Arc van Friedrich Schiller en herneemt gelijktijdig Tasso van Johann Goethe. In beide stukken speelt Joris Smit, in Tasso zelfs de titelrol. We gaan met hem in gesprek over Duitse romantici, Sallie Harmsen, het nieuwbakken Nationale Theater en het belang van op je bek gaan. Tasso en Jeanne, Goethe en Schiller. Is de Duitse romantiek… 

Uitdehaags little foxes missen menselijkheid

Lillian Hellmans The Little Foxes is geen dankbaar stuk om te regisseren of te spelen. Daarvoor is het mensbeeld dat de Amerikaanse (1905-1984) neerzet eenvoudigweg te zwartgallig. Het Nationale Toneel slaagt er in de regie van Antoine Uitdehaag helaas niet in daar voldoende psychologische gelaagdheid in aan te brengen. In The Little Foxes, in 1941 succesvol verfilmd met Bette Davis in… 

Stefan de Walle en Joris Smit (foto Kurt van der Elst)

De revisor, voor iedereen wiens vlees weleens zwak is

Wie een historisch theaterstuk geloofwaardig naar het heden wil verplaatsen, kan maar beter radicaal te werk gaan, moet regisseur Theu Boermans gedacht hebben. En wie zijn bewerking van Nikolaj Gogols De Revisor bij het Nationale Toneel ziet, kan niet anders dan hem gelijk geven. Met verwijzingen naar asielzoekers, kleedhokjesgluurders, dataspionage en subsidiefraude lijkt het stuk gisteren geschreven. Toch blijft Boermans… 

Firma Mes - BOT (foto Joris Jan Bos)

BOT van Firma MES: verrukkelijk toneel voor lachers en denkers

‘KUT TONEEL’ is met een spuitbus over het affiche van BOT heen gespoten. Een ander exemplaar is voorzien van penissen en een clownsneus. Wekt de nieuwe voorstelling van Firma MES zoveel agressie op? In elk geval belooft het jonge Haagse theatergezelschap ons een stuk over ‘onaardige mensen’. Maar dat komt niet helemaal uit. Op de vlakke vloer van Theater aan… 

Theatersector: “Gemeenten, stop met bouwen van schouwburgen!”

Altijd fijn als iemand een commissie instelt die een oplossing moet bieden voor alle problemen. De Nederlandse theatersector heeft dat een paar maanden geleden gedaan. Onder leiding van oud-minister Guusje Ter Horst hebben Rinda den Besten (oud-wethouder Utrecht), Sadik Harchaoui (Forum) en Ryclef Rienstra (VandenEnde Foundation) onderzocht wat er allemaal beter kan in de relatie tussen het theater en het… 

Ongelijkheid en uitbuiting: van Genesis tot nu

Op het Gala van het Nederlands Theater won ze de Colombina 2015 voor de beste vrouwelijke bijdragende rol, in Genesis. Vanaf deze week speelt Antoinette Jelgersma, actrice bij het Nationale Toneel, in De gouden draak van Ronald Schimmelpfennig. Van de bijbelse geschiedenis naar het leven anno nu – maar er zijn meer overeenkomsten dan je zou denken. Jelgersma zit ontspannen… 

Modern. Middeleeuws. Mariken

OPERA2DAY presenteert op 11 oktober de wereldpremière van Mariken in de tuin der lusten in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Een opera waaraan een indrukwekkende lijst kunstenaars meewerkt, onder wie componiste Calliope Tsoupaki, Asko|Schönberg en actrice Hannah Hoekstra als Mariken. Maar ga je succes boeken met een opera, met modern-klassieke muziek bovendien en Middelnederlandse tekst? Regisseur en bedenker Serge van Veggel… 

De zes voorstellingen die je moet zien in oktober

Opera2Day, Mariken in de tuin der lusten (opera) Het jonge Haagse gezelschap Opera2Day maakt de ene prachtvoorstelling na de andere. Maar rust tegelijkertijd niet op alle lauweren, en kiest voor het avontuur door samen met het Nationale Toneel een geheel nieuwe opera te brengen. Centraal staat Mariken van Nieumeghen, het meisje ‘dat zeven jaar met de duivel leefde’, de muziek is van Calliope Tsoupaki en… 

Waarom we Ellen Vogel niet mogen vergeten

Ellen Vogel is dood, 93 jaar oud, en dat is een verlies. Haar ‘een monument’ noemen is een belediging, dus ik zal dat hier niet doen. Ellen Vogel was wel een koninklijk actrice: waardig en een beetje deftig. Ze was ook iemand die haar woede subliem wist te verbergen. Ik heb mevrouw Vogel een paar keer meegemaakt. De eerste keer… 

Reclamezuil Drie Zusters

Tsjechovs hulpeloze, poëtische wezentjes – drie actrices over Drie Zusters

Drie Zusters van Tsjechov in de regie van Theu Boermans is terug bij het Nationale Toneel. Tweeënhalf jaar na de oorspronkelijke uitvoering speelt het stuk negen keer exclusief in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Over alle drie de “zusters” is nieuws te melden. Anniek Pheifer (Masja), Ariane Schluter (Olga) en Sallie Harmsen (Irina) vertellen over hun loopbaan en over Tsjechov.… 

Solness - het Nationale Toneel - Mark Rietman, Anna Raadsveld - foto Kurt Van der Elst

Ibsen in een zeepbel – Boermans’ aangrijpend sobere Solness

Een meisje staat te zwaaien en om haar heen daalt een regen van zeepbellen, zo veel dat het bijna lijkt of het meisje opstijgt. Ze staat te zwaaien en haar extase en vreugdetranen slaan langzaam om in diepe wanhoop en ongeloof. Wat ze ziet kan, mag niet waar zijn, want het vernietigt alles wat ze is – tot wat ze… 

De grote verhalen van Genesis: Johan Doesburgs afscheid bij het Nationale Toneel

Adam en Eva. Noach. Babel. Jozef. Een compleet Bijbelboek giet Johan Doesburg in zijn afscheidsvoorstelling bij het Nationale Toneel. ‘Genesis’ duurt inclusief pauzes 6 uur, telt 65 sprekende personages en speelt met de ruimte van het Scheveningse Zuiderstrandtheater. Maar de scheidend regisseur wil er vooral twee verhalen mee vertellen. In gesprek met Johan Doesburg en acteur Dries Vanhegen, wiens personage Jacob een bijzondere rol in het stuk vervult.

De vijf voorstellingen die je moet zien in maart

Toneelgroep Oostpool, Angels in America (toneel), speellijst
Het epos over Amerika in het AIDS-tijdperk een moderne klassieker noemen is een understatement. Sinds 1993 wordt het stuk overal ter wereld met veel succes opgevoerd. HBO maakte er een tegenvallende miniserie van, Péter Eötvös een volkomen mislukte opera. Toneelgroep Amsterdam vierde recentelijk tot in New York triomfen met een tot op het bot uitgekleede vijf uur durende versie, mede aanleiding voor ‘Meppel-gate’. Regisseur Marcus Azz...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Eindelijk: Nationaal Toneel onderzoekt ‘Duits Model’

Goed bezig, daar in Den Haag. Nadat het gezelschap eerder deze week al aankondigde een jonge maker nog vóór zijn dood in de artistieke leiding op te nemen, volgt vandaag de mededeling dat Het Nationale Toneel wil fuseren met de Koninklijke Schouwburg. Dat zou betekenen dat voor het eerst in lange tijd in Nederland de bespeler van een stadstheater weer… 

Den Haag neemt voortouw in verjonging toneellandschap: De Vroedt niet naar Rotterdam

Eric de Vroedt wordt in 2018 de opvolger van Theu Boermans bij het Nationale Toneel in Den Haag. Dat kondigt het gezelschap vandaag aan in een persbericht. Daarmee komt een einde aan de speculaties rond de toekomst van theatermaker De Vroedt. Hij werd namelijk al heel erg lang genoemd als opvolger van Alize Zandwijk bij het ro Theater in Rotterdam,… 

Stefan de Walle en Ariane Schluter in Vrijdag, foto Kurt van der Elst

Verder leven met onverteerbare schuld aan elkaars verwoeste bestaan: Nationale Toneel speelt Vrijdag van Hugo Claus

Georges Vermeersch komt vervroegd thuis uit de gevangenis, waar hij een straf uitzat wegens incest met zijn dochter Christiane. Zijn vrouw Jeanne heeft in de tussentijd een kind gekregen van de jongere buurman Erik. Hoe moet je dan verder? Casper Vandeputte regisseerde een intense, beklemmende versie van het toneelstuk Vrijdag van Hugo Claus bij het Nationale Toneel. Hoofdrolspelers Stefan de… 

Sallie Harmsen en Joris Smit in Tasso (foto Kurt van der Elst)

Toneel over kunst: doen of niet doen? Ivo van Hove en Sallie Harmsen vinden van wel.

Bij het Nationale Toneel gaat 8 november 2014 Blauwdruk voor een nog beter leven in première, dat onder andere de positie van kunstenaars in de maatschappij behandelt. Een thema dat ook voorkwam in hun recente Tasso, en in het succesvolle The Fountainhead van Toneelgroep Amsterdam. Staat het onderwerp ‘kunst’ weer op de toneelagenda door de veranderde cultuurpolitiek van de afgelopen… 

Joop Daalmeijer Marathon (5) “Alle ballen op Amsterdam”, daar ben ik helemaal niet van.

Wijbrand Schaap: ‘Nu over de rol van de steden. Een van de reacties op onze site gaat over de rol van de randstad in het cultuurbeleid. Melle Daamen legt het primaat in de randstad, en gaat daarin verder dan de Raad.’ Marathon-interviewNaar aanleiding van de ophef rond Melle Daamens opiniestuk over het kunstbeleid zijn we uitgenodigd voor een ‘gesprek over… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands