Meteen naar de inhoud

marathon

ITAlive bereikt via stream #romantragedies toch mooi 871.000 twitteraars. En bijzonder was het.

  • 5 min leestijd

Dat Shakespeare na vier eeuwen nog steeds actueel is, daarvoor hoef je hem niet eens in moderne kleren te steken, maar het helpt natuurlijk wel. Het wereldwijde succes van Ivo van Hove en zijn ‘Internationaal Theater Amsterdam’ is dan ook mede te danken aan zijn… 

Tranen en pannenkoekenmeel – Noël Fischer een week na de afgelasting van Trojan Wars

  • 4 min leestijd

Regisseur Noël Fischer, artistiek leider van HNTJong, de jeugdclub van Het Nationale Theater, vernam een week geleden vlak voor de eerste try-out dat ze met Trojan Wars het podium niet op mocht voor de try-out, noch voor première van zaterdag. Geen gewone opvoering maar een… 

Met een hecht team win je de wereldcup. Hoe het Holland Festival dit jaar alle cynici de mond snoerde.

  • 4 min leestijd

Het Holland Festival van 2019 was het beste in decennia. In ieder geval in de 25 jaar die ik er bewust van mee heb gekregen kan ik mij geen nationaal festival herinneren dat zoveel impact koppelde aan zoveel prestige. Of bezoekerstargets al of niet gehaald… 

Podcast! Vier strijkers live in vier helikopters, voor Stockhausens ‘Aus Licht’: ‘We moeten qua planning nog iets aan die postduiven doen.’

  • 3 min leestijd

In 2016 sloegen het Holland Festival, De Nationale Opera, het Koninklijk Conservatorium en de Stockhausenstiftung de handen ineen ineen om het magnum opus van de Duitse avant-gardist op de planken te brengen in de Amsterdamse Gashouder. Licht steekt in ambitie en omvang Wagners Ring des Nibelungen ruim… 

Rufus Norris maakt theater van Brexit: ‘Theaters zijn de echokamer van de linkse bubble.’

  • 10 min leestijd

De wind waait er harder dan elders. Het licht is er grijzer dan verderop. De Londense zuidoever, jarenlang ‘de andere kant’ van de chique binnenstad van de Engelse hoofdstad is in de vorige eeuw onderwerp geweest van diverse vernieuwingsgolven. Het begon in 1951met de bouw… 

Mira Feticu interviewt Mircea Cărtărescu: ‘Mijn lezers verdienen een medaille’.

  • 13 min leestijd

Begin dit jaar was Mircea Cărtărescu, de grootste schrijver van Roemenië, te gast op het festival Winternachten. Schrijfster Mira Feticu, die werd geboren en opgroeide in Roemenië en als studente zelfs nog college kreeg van Cărtărescu, interviewde voor A Quattro Mani haar voormalige landgenoot en… 

Joël Pommerat: ‘De geschiedenis herhaalt zich niet. We kunnen er juist van leren.’ (HF16)

  • 9 min leestijd

Een van de bijzondere voorstellingen op het Holland Festival van dit jaar is ‘Ça Ira (1): Fin de Louis’ van het Franse gezelschap Compagnie Louis Brouillard. Ik bezocht de voorstelling eerder in Luxemburg en sprak met de regisseur en schrijver van deze dik vier uur… 

De ene Lulu is de andere niet

  • 3 min leestijd

Eye organiseerde een Lulu Marathon als onderdeel van de William Kentridge-tentoonstelling in het Holland Festival. Kentridge regisseerde de opera Lulu van Alban Berg. Eye vertoonde in dat kader de twee belangrijkste Lulu-films die hem als inspiratie dienden. De eerste was Erdgeist van Leopold Jessner (1923)… 

Joop Daalmeijer Marathon (slot): ‘Maar wie weet er wel iets van? Het zijn allemaal generalisten die daar zitten.’

  • 8 min leestijd

Wijbrand Schaap: ‘De amateurkunst. Ik heb zelf de bezuinigingen aan den lijve ondervonden bij het Utrechts Centrum voor de Kunsten in Utrecht. Eerst is daar in 2001 al zwaar op bezuinigd onder Leefbaar. Dat hebben ze overleefd, en nu waren ze er net een beetje… 

Joop Daalmeijer Marathon (7): ‘Als de kennis verloren gaat, vergaat het erfgoed ook.’

  • 9 min leestijd

Wijbrand Schaap: ‘Nog een enkel puntje. Dan zijn we er bijna doorheen.’ Joop Daalmeijer: ‘Ga rustig door, we hebben tot half zes.’ Wijbrand Schaap: ‘We hebben een probleem met vastgoed. Er staan heel veel binnensteden leeg. Winkelpanden staan leeg, kantoorgebouwen in de binnenstad zijn onverhuurbaar.… 

Joop Daalmeijer Marathon (6): “De Rijksakademie gaat kapot als we niet ingrijpen”

  • 8 min leestijd

Wijbrand Schaap: ‘De basisinfrastructuur is door Zijlstra gekilld terwijl die nog niet rijp was. Die loopt nu in zijn kleinere variant het risico om tot verdere verstarring te leiden.’ Marathon-interviewNaar aanleiding van de ophef rond Melle Daamens opiniestuk over het kunstbeleid zijn we uitgenodigd voor… 

Joop Daalmeijer Marathon (5) “Alle ballen op Amsterdam”, daar ben ik helemaal niet van.

  • 11 min leestijd

Wijbrand Schaap: ‘Nu over de rol van de steden. Een van de reacties op onze site gaat over de rol van de randstad in het cultuurbeleid. Melle Daamen legt het primaat in de randstad, en gaat daarin verder dan de Raad.’ Marathon-interviewNaar aanleiding van de… 

Joop Daalmeijer Marathon (3): “De kunstsector had contact moeten zoeken met de consument”

  • 7 min leestijd

Wijbrand Schaap: ‘Er is veel te doen geweest over de verandering in de houding van Raad onder uw leiding. Na de confrontatiekoers onder uw voorganger Els Swaab, leek u aangesteld door Halbe Zijlstra om als een soort applausmachine op te treden.’ Marathon-interviewNaar aanleiding van de… 

Joop Daalmeijer Marathon (2): ‘Die voorzichtigheid is dus niet altijd nodig.’

  • 7 min leestijd

Wijbrand Schaap: ‘Als het over talentontwikkeling en inbedding in de samenleving gaat, heeft het ook heel erg te maken met de absolute basis. Het raakt ook aan de twee functies van de minister: onderwijs en cultuur. Het kunstonderwijs op de basisschool helpt niet echt aan… 

‘Bezuinigingen leiden wel degelijk tot kwaliteitsverlies.’ Het grote Raad voor de Kunst-interview (1): “Het mecenaat is natuurlijk flauwekul.”

  • 7 min leestijd

Joop Daalmeijer: ‘Ik autoriseer nooit. Dat vind ik zo’n onzin. Een journalist moet gewoon goed zijn werk doen.’ Wijbrand Schaap: ‘Daar zijn we het dan over eens. We schrijven alles integraal op, maar omdat gesprekken over alles nogal eens oeverloos willen zijn, wil ik het ophangen… 

Legendarisch regisseur Peter Brook (89): Theater is het akkertje dat aan mij gegeven is

  • 15 min leestijd

De vallei van verbijstering. Veel mooier komen titels niet, dan die van ‘The Valley of Astonishment’. Het voorlopig laatste toneelstuk van de theaterlegende Peter Brook komt naar Amsterdam. Het Holland Festival gaf mij en twee journalisten van respectievelijk Parool en NRC, de gelegenheid om met de bij leven al legendarische regisseur te praten. Best bijzonder, want de man die een hele generatie theatermakers en toeschouwers betoverde met voorstellingen als de negen uur durende Mahabharata in Avignon, geldt als een godheid onder theaterkenners en -liefhebbers.