Skip to content

Daan Roosegaarde falls through. But what about Zara?

Er is het een en ander te doen over Daan Roosegaarde. Alweer, kunnen we zeggen, want Daan Roosegaarde is, zo blijkt, niet te omschrijven als schepper van origineel werk, maar als iemand met een nogal opvallend gevoelige antenne voor ideeën van anderen. Die hij vervolgens als eigen werk presenteert. Uit het artikel in de Volkskrant hierover valt het een en ander op te maken. Ooit was er een tijdelijke presentatie van een vloeibaar landschap voor een bedrijfsexpositie, en plots duikt, 8 jaar later, exact hetzelfde landschap op in een Italiaans park. De eerste presentatie was van Zoro Feigl. De tweede is van Daan Roosegaarde.

Jatten is normaal

Vrijwel zeker is het idee gejat. Namen we het eerder op deze site nog op voor Roosegaardes gebrek aan originaliteit, dit keer lijkt het er sterk op dat het bedrijf Roosegaarde het originele idee inderdaad heeft opgedaan bij die bedrijfsexpo, en dat men – ‘na drie jaar intensief onderzoek’ aldus de Studio – heeft vastgesteld dat idee genoeg uit de publiciteit was gebleven om het nu als eigen werk te presenteren.

In de wereld waarin Roosegaarde opereert is dat normaal. Als al die mensen bij al die bedrijven zelf de origineelste ideeën bedachten, zou de wereld van het bedrijfsleven vol genieën zitten. In werkelijkheid zijn er maar een paar creatieve genieën en verder heel veel mensen die een goed idee herkennen om dat slim over te nemen. Daar valt meer geld mee te verdienen dan met zelf bedenken. Dat geld kun je dan weer gebruiken om de mekkerende bedenker van het originele idee het zwijgen op te leggen.

ZARA?

Grappig genoeg stuitte ik afgelopen maand ook weer op zo’n geval van opvallend toeval. Zara plaatste begin augustus een filmpje op TikTok dat geweldig viraal ging. De New Yorkse vestiging zou gevuld zijn met wild in het rond geblazen balletjes. Spectaculair genoeg om mensen in de benen te  brengen. Wie naar New York reisde om het wonder in het echt te zien kwam echter van een koude kermis thuis: het wonder bleek een voor TikTok gemaakte animatie, die alleen virtueel bestond.

@3dshaneFor @zara ##digitalart ##oddlysatisfying ##fashion

♬ original sound – Shanef3d

Toevallig stond ik, terwijl Zara’s virtuele ballenbak de wereld veroverde, in Den Bosch tussen allemaal rondvliegende balletjes. Het was de live versie van de virtuele ballenstorm van Zara, en in ieder geval eerder bedacht en publiek gemaakt. De eerste aankondiging stamt van 2019, dus ruim anderhalf jaar geleden.

Nu is het niet gezegd dat het idee is overgenomen, maar grappig is het wel. Hoe dan ook: Zara zal bij hoog en laag beweren dat het idee waarschijnlijk in de lucht hing. Bij White  Noise was dat in ieder geval letterlijk.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)