MATZER Theaterproducties start het nieuwe theaterseizoen met een compleet nieuwe huisstijl en website. De nieuwe identiteit weerspiegelt de ontwikkeling die het gezelschap de afgelopen vier jaar doormaakte.
MATZER maakt sinds de oprichting in 2007 onder leiding van Madeleine Matzer theatervoorstellingen die zich kenmerken door hun gelaagdheid, maatschappelijke betrokkenheid en muzikaliteit. Vanaf Niemand wacht op je in 2018 krijgt de actualiteit en de maatschappelijke noodzakelijkheid een nog grotere rol in de verhalen die MATZER vertelt. Het door Madeleine Matzer geschreven en geregisseerde ‘Je kunt me gerust een geheim vertellen’ geïnspireerd door haar ervaringen met haar eigen moeder met dementie wordt talloze keren opgevoerd in theaters en als besloten voorstelling voor zorginstellingen en gemeenten. Met SMART (2022), over afleiding in het verkeer en Broos (2023), over de zorg voor en om zorg-intensieve kinderen wordt die lijn doorgezet. Artistiek autonoom theater, midden in de samenleving, met voorstellingen die langdurig en duurzaam op het repertoire blijven.
Collaboration
De voorstellingen worden zowel openbaar in theaters als besloten bij allerlei maatschappelijke organisaties gespeeld. Door actief de samenwerking op te zoeken met bedrijven, organisaties en overheden helpt MATZER hen door middel van artistiek autonoom kwaliteitstheater de dialoog binnen en buiten de organisatie op gang te brengen. Na elke voorstelling volgt een nagesprek door een ervaren gesprekleider van MATZER. Ook helpt MATZER theaters bij het vinden en bereiken van netwerken in hun stad zodat de zalen vol zitten met de juiste doelgroep, vaak voor een groot deel nieuw publiek.
Golfbeweging
Bij deze evolutie in denken en doen past ook een nieuwe identiteit. Samen met Studio Boot (‘s-Hertogenbosch) ontwikkelde MATZER een nieuw dynamisch merkbeeld. “De letter ‘m’ vormt een golfbeweging die synoniem staat voor de beweging die MATZER in gang zet. En de lijn loopt door. Waar MATZER stopt, blijft de beweging doorgaan,” legt Eveline Grin, adviseur Marketing & Communicatie bij MATZER, uit. “Deze vorm is het vertrekpunt voor de gehele vormentaal. Rood blijft een prominente kleur in onze huisstijl, maar we hebben ook nieuwe kleuren geïntroduceerd om organisaties en theaters te onderscheiden. Bovendien hebben we onze nieuwe visuele identiteit proberen af te stemmen op de ervaring die ons publiek in de zaal ondergaat. We hebben beeld, video en achtergrondverhalen een centrale rol gegeven op onze vernieuwde website.”
MATZER maakt, raakt en verbindt
Naast de visuele identiteit is ook de positionering aangepakt. In de nieuwe pay-off is de nieuwe positionering in een simpele zin verpakt: MATZER maakt, raakt en verbindt. “We maken hoogwaardig autonoom theater, daarmee raken we ons publiek, wat leidt tot verbinding tussen hen onderling. En meestal faciliteren we die verbinding nog eens extra met een nagesprek of door de juiste mensen en organisaties bij elkaar te brengen,” vertelt communicatiemedewerker Ivo Haanen. “Bij onze nieuwe identiteit past ook een zelfverzekerder taalgebruik. Zeker toen uit ons positioneringsonderzoek bleek dat we precies inspelen op wat zowel organisaties als theaterprogrammeurs fijn vinden,” legt Ivo verder uit. “We mogen onze unieke werkwijze veel meer van de daken schreeuwen. Dus bij deze.”
Enorm trots
“Ik ben enorm trots op de mooie ontwikkeling die we de afgelopen jaren hebben doorgemaakt. Hierdoor hebben we een nieuw, inclusief en divers publiek mogen ontmoeten. Bovendien hebben we inspirerende gesprekken op gang mogen brengen over de maatschappelijke kwesties die centraal staan in onze voorstellingen, zowel binnen de theaters als daarbuiten. Dit doen we in nauwe samenwerking met een breed scala aan partners uit verschillende maatschappelijke domeinen. Onze nieuwe huisstijl en website weerspiegelen nu wie we zijn, en we kijken met enthousiasme naar de toekomst, waarin we onze missie om maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken nog verder zullen uitbouwen.” vertelt Madeleine Matzer.