Skip to content

Met Despois do Silencio dwingt Christiane Jatahy diep respect af op het Holland Festival

You already read here free messages. So join Culture Press now. We have more than 400 loyal members. People involved in the arts, working in it, setting policy. People who value an independent view of arts journalism. Just like you.

Join NOW To keep Culture Press going!

Daar had Christiane Jatahy me toch even te pakken. Als tijdens het door haar geregisseerde en bedachte verhaal ‘Despois do Silencio’ een van de actrices in een Winti-achtig delier terechtkomt, en haar collega’s haar proberen te behoeden voor onzachte aanvaringen met toeschouwers op de eerste rij, denk ik even dat het echt is. Zo gewend zijn we inmiddels aan werkelijkheid op het toneel. Maar dan pakt na een paar minuten de boventiteling de draad weer op en is de illusie doorbroken. De fictie was hersteld. Het maakte de voorstelling alleen maar sterker. 

Jatahy, dit jaar ‘associate artist’ van het Holland Festival, is een meester in het spelen met fantasie en werkelijkheid. Ze zet voor haar theater alle middelen in, van live muziek en dans tot film. In ‘Despois do Silencio’ (Na de stilte) vormen in de Braziliaanse Bahia-regio opgenomen filmbeelden niet alleen een kleurrijke en betekenisverhogende achtergrond, ze zijn uiteindelijk ook de speelplek. Dat gebeurt wanneer ze een podiumbreed, precies op acteursformaat geprojecteerd dorpsfeest tonen, waar de live acteurs in het Amsterdamse theater Frascati naadloos in opgaan. 

Horigheid

De beelden van de mensen, in combinatie met overdonderend opzwepende drums, transporteren je moeiteloos over duizenden kilometers oceaan naar een andere wereld. Brazilië, waar in 1888 de slavernij officieel werd afgeschaft, kent nog steeds een vorm van uitbuiting. Landloze boeren leven in horigheid onder het juk van grootgrondbezitters die het regionale gezag in hun zak hebben. Wie protesteert komt onder dubieuze omstandigheden aan zijn einde. 

Bron voor deze voorstelling zijn een documentaire over een van die moorden, en een boek dat daar een paar jaar geleden over geschreven is. 

Op het toneel drie actrices en een muzikant, op de achterwand een heel dorp. De stijl is documentair en alles begint opvallend licht. Die toon is wat je het meest raakt in deze voorstelling. Hoe verschrikkelijk het beschreven onrecht ook is, hoe machteloos de spelers zich ook voelen, alles staat in het teken van levenskracht. 

Dichtbij

Voor ons, toeschouwers in een comfortabel land waar we van de door hun verbouwde koffie alleen de voordelen proeven, biedt het op zijn minst de mogelijkheid om iets te voelen van wat ze daar, in die overweldigende natuur, meemaken. 

De voorstelling komt dichtbij en daardoor besef je ook hoe ver weg Brazilië is. Dat geeft een gevoel van machteloosheid, maar vooral ook van diep respect. Ik raakte ervan doordrongen hoe stom het zou zijn om daar met onze klompenvoeten de hulpverlener uit te gaan hangen, want we zouden er meer kapot maken dan helen. Er is in onze naam al genoeg ellende aangericht.

Schaamte

Vorig jaar vertoonde de Zwitserse theatermaker Milo Rau een voorstelling die inhoudelijk en in vorm veel overeenkomsten had met Despois do Silencio. Hij was met een paar zeer witte acteurs van zijn gezelschap NTGent naar het Braziliaanse Amazonegebied getrokken. Doel was om op de plek waar ieder jaar  door landloze boeren de moord op één van hen herdacht wordt, het Grieks klassieke stuk Antigone op te voeren. Met hun toneelspel en cameraploeg verstoorden ze hele levens, waarna ze terugkeerden naar het comfort van hun Vlaamse theater. Zonder verdere nazorg. 

Rau meende zo verbinding tot stand te brengen, maar het resultaat was vooral afstand, onbegrip en schaamte. De klassieke Sophocles noch NTGent hadden daar ook maar iets toe te voegen. Ze stonden in de weg, en zo ervoeren de actievoerders die ze te hulp wilden schieten het ook.

Christiane Jatahy maakt duidelijk waarom. Ga het zien en laat je vervoeren.  

Despois do Silencio is nog te zien in het Holland Festival. Inlichtingen en kaarten.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)