Skip to content

Muziek met ballen voor Beatrix op Holland Festival

You already read here free messages. So join Culture Press now. We have more than 400 loyal members. People involved in the arts, working in it, setting policy. People who value an independent view of arts journalism. Just like you.

Join NOW To keep Culture Press going!

Jazz-Rock, het bestaat nog. In al die jaren dat ik in het theater zat, boeken las of naar David Bowie of Rufus Wainwright luisterde, was ik het een beetje vergeten. Muziek van echte mannen, Heavy Metal voor mensen die ervoor hebben doorgeleerd, Gothic maar dan met meerdere conservatoriumdiploma’s op zak. Subtiel hakwerk waarbij de drummer met de linkerhand een 17/23ste maat slaat, terwijl de rechterhand een eenvoudige 19/16 slaat, en de bassist er met een hoekige 15/8ste overheen walst. Dat leidt meestal tot ingewikkeld headbangen. 

Ik zat zaterdag 8 juni een kleine twee uur met een glimlach van oor tot oor op rij zes van het Amsterdamse Muziekgebouw. Festivalbezoekers naast en voor mij waren vooral boos, de rijen achterin  juichten uitgelaten. Vanaf de eerste rij van het balkon zag Prinses Beatrix (dit keer zonder alle koninklijke poespas) dat het goed was. Tot en met de razend ingewikkelde, stampende toegift. 

Viooltje

Tigran Hamasyan is een begenadigd musicus en componist die na een leven in de VS terugkeerde naar zijn roots in Armenië. Het programma ‘The Bird of a Thousand Voices’ is zijn viering van dat oeroude thuisland. Het verhaal dat van een queeste die een jonge man moet ondernemen om het land te redden, de tragiek die van een jonge maagd die oud wordt, sterft en in een viooltje verandert door het vergeefs wachten op de terugkeer van haar geliefde. 

Je verwacht geen stampende jazz-rock bij een Holland Festival-concert waar de inmiddels hoogbejaarde prinses ook acte de présence geeft. Toen het dus begon met een opkomst bij kaarslicht van een in witte voiles gestoken zangeres, stond ik op de stand ‘hemels zweven bij ijle klanken’. Dan zouden die twee uur best lang gaan duren. Knikkebollen in plaats van headbangen. 

Met al die ijle zang begon het ook, ondersteund door twee batterijen keyboards en sequencers op het toneel. Dat er ook een enorm drumstel stond, viel nog niet zo op. 

Veel snaren

Tot de bassist opkwam met een zessnarige Fender. Basgitaren van gewone bassisten hebben vier snaren. Mensen die ontwikkeld willen doen plakken er soms een vijfde bij. Zes snaren is voor serieuze mannen met heel veel noten op hun zang. Het is de opgevoerde Harley Davidson onder de basgitaren.

Het Armeense sprookje kreeg door de vier mannen met hun monnikenlook de allure van een extra gepimpte Lord of the Rings. De loepzuivere zang van zangeres Areni Agbabian voorzag het geheel van de nodige hemelse boventonen, terwijl het toneelbeeld gaandeweg de twee uur letterlijk vleugels kreeg. 

Het was allemaal best veel. Veel geluid, en vooral heel veel noten, maar dat hoort een beetje bij de jazz-rock. Het verhaal, dat Areni Agabian dankzij een autocue gedeeltelijk voorlas, werd al bijna even ingewikkeld als de ritmes in de muziek. Toch bleef het boeien, deze echtemannenmuziek met gouden ballen. 

En Beatrix genoot ervan. Vooral dat laatste had ik niet verwacht. 

The Bird of a Thousand Voices, gezien op 8 juni in het Muziekgebouw Amsterdam. Daar nog op 9 juni. Uitverkocht, met wachtlijst.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)