Skip to content

Trajal Harrell's The Romeo is the laid-back performance you need right now @Holland Festival. 

You already read here free messages. So join Culture Press now. We have more than 400 loyal members. People involved in the arts, working in it, setting policy. People who value an independent view of arts journalism. Just like you.

Join NOW To keep Culture Press going!

“Ik heb geen nummer gehoord dat ik niet kende.” De mevrouw was bij de witte wijn na afloop van The Romeo van Trajal Harrell best chagrijnig. Ik zou eraan kunnen toevoegen dat ik geen beweging had gezien die ik niet zelf had kunnen maken. En toch was ik daar niet chagrijnig van. Integendeel: zelden ben ik zo gelukkig en relaxed uit een dansvoorstelling gekomen als na The Romeo in dit Holland Festival. 

Satie, Verdi, Pink Floyd, Simply Red: voor The Romeo put Trajal Harrell, de in de VS geboren, maar in Zwitserland werkende choreograaf, uit overbekend repertoire. Zo bekend, zelfs, dat geen choreograaf die zichzelf serieus neemt ze op de soundtrack van zijn voorstelling zou zetten. Maar Harrell doet het. Sterker nog, hij laat zijn dansers daarop al voguend bewegen met gebaren die zo voor de hand liggen dat het cliché op cliché wordt. En precies daardoor wordt het overweldigend mooi. 

Verslavend

Harrell zweeft met zijn dansers ver boven de definities van kunst uit. De vrolijke flow van de voorstelling, waaraan een twaalftal dansers van allerlei postuur en pluimage meedoet, is verslavend en aanstekelijk. Deze mensen van vlees, bloed en verleden verkleden zich steeds, showen trots hun outfits, dansen in een kring maar met de gezichten naar de zaal: ze vertellen enorme verhalen maar hebben daar geen woorden voor nodig. 

Het verhaal is dat van de mensheid die, zo blijkt, kon dansen voordat ze kon praten, laat staan tekenen of schrijven. Die boodschap krijg je zo vanzelfsprekend mee, dat je je regelmatig afvraagt hoe dat kan, zo zonder praten. Het zit hem in de vloeiende bewegingen, de klassieke houdingen, die je herkent van Griekse vazen en Egyptische hieroglyphen, die zo gewoon uit de mensen voortkomen dat oertijd, oudheid en toekomst met elkaar vervloeien. Dit zijn wij, mensen.  

Het lijkt na deze vijf kwartier heerlijke flow evident dat bewegen onze eerste, en misschien wel enige effectieve taal is. Vanaf dat we konden lopen. Dat maakt Harrell met zijn dansers voelbaar door naar het einde toe die beweging langzaam te beperken, de kleur naar zwart te laten verschuiven en de stilte over het podium af te roepen. 

We kunnen allemaal dansen, en dat is altijd beter dan rennen of vechten. Er zit een Romeo in iedereen. 

The Romeo is nog te zien. Information.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)