Skip to content

Creatieve professionals aan de slag met ‘Leer Lobbyen in één Dag’

THIS IS A PRESS RELEASE

Cultural organisations with a Cultural Membership can place their press releases on our site without restrictions. Participate too? Take a Cultural Membership.

Utrecht, 30 april – Een bloeiende lokale cultuursector mét voldoende bestaanszekerheid is te belangrijk om aan het toeval over te laten. Daarom lanceert koepelvereniging De Creatieve Coalitie het (digitale) boek: Leer Lobbyen in één Dag. Deze publicatie ondersteunt makers en professionals in de creatieve en culturele sector zodat zij hun belangen op de kaart kunnen zetten in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. “Het is tijd om je als professional te verenigen”.

Ruim 300.000 mensen werken in de culturele en creatieve sector. “Hun werk is onmisbaar in de verbeelding, in de verbinding en in het vertellen van verhalen”, aldus Thomas Drissen (directeur van De Creatieve Coalitie). “Zij agenderen, inspireren, innoveren. Zij schetsen toekomstperspectieven, conserveren het verleden of bieden ons hoop, vermaak en troost in het heden. Desalniettemin wordt dit werk niet altijd op voldoende waarde geschat.”

Met het (digitale) boek ‘Leer Lobbyen in één Dag’ kunnen creatieve professionals zelf aan de slag om hun praktijkervaringen, kennis en problemen onder de aandacht te brengen binnen hun gemeente. Het boek bevat uitleg over hoe lokale besluitvorming werkt en succesverhalen van lokale lobbyinitiatieven vanuit makers. Gemeenten verdelen ruim 60% van de cultuurbudgetten en maken cruciale keuzes over de ruimte en bestaanszekerheid van makers, mogelijkmakers en uitvoerenden.

“Met ‘Leer Lobbyen in één Dag’ willen wij de drempel verlagen,” zegt Nanja van Rijsse, die namens De Creatieve Coalitie aan de publicatie heeft gewerkt. “Iedereen die werkt in de sector kan zelf het verschil maken, of je nu al ervaring hebt of niet. Wij roepen professionals op om zich te verenigen en hun invloed uit te oefenen op de lokale politiek. Wij hopen dat professionals in de sector hun praktijkervaringen inbrengen, zodat er beleid ontstaat dat aansluit op de praktijk.”

‘Leer Lobbyen in één Dag’ kwam tot stand in samenwerking met professionals uit de sector en lokale belangenbehartigers. Hun ervaringen laten zien: wie zich lokaal organiseert en uitspreekt, kan écht impact maken. Zo wist beeldend kunstenaar Wilma Vissers door een succesvolle lobby de sluiting van ateliers in Groningen te voorkomen. Het verhaal van Wilma – en vele anderen – is vanaf nu in boekvorm te bestellen of gratis digitaal te downloaden via: www.decreatievecoalitie.nl/lobbykit.

De Creatieve Coalitie vertegenwoordigt als koepelvereniging de belangen van ruim 40.000 professionals in de culturele en creatieve sector via de aangesloten beroepsorganisaties, netwerken, vakverenigingen en vakbonden.

one of our members

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site where appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)