Skip to content

politics

Via Intolleranza II is een onweerstaanbaar geestige theaterchaos over de bouw van een operadorp.

foto: Aino Laberenz

De vorig jaar aan longkanker overleden Künstler Christoph Schlingensief – alleskunner, provocateur, regisseur, levenskunstenaar – krijgt op het Holland Festival een uitgebreid eerbetoon: de openingsvoorstelling Mea Culpa, een programma met zeven speelfilms, en Schlingensiefs zwanenzang Via Intolleranza II.

Doodziek vatte Christoph Schlingensief het wilde plan op om in Burkina Faso een operadorp uit de grond te stampen, Remdoogo. Een zelfvoorzienende vrijplaats waar mensen vanuit verschillende culturen elkaar zouden kunnen ontmoeten, en om daar voor langere tijd samen kunst te maken. Dit in navolging van vergelijkbare initiatieven zoals het Avenida Theater in Mozambique, opgezet door schrijver Henning Mankell. Schlingensief streefde naar het samenvloeien van kunst en leven. Gedreven uit een jarenlange fascinatie voor de rijke Afrikaanse cultuur, en geïnspireerd op de idealen van zijn grote held Joseph Beuys.

Via Intolleranza II is Schlingensiefs poging om in een maalstroom van documentaire, muziek, beeldende kunst, film, performancekunst, lezing, opera en theater het prille wordingsproces van Remdoogo vast te leggen. Een voorstelling over een proces. Tegelijkertijd lijkt Schlingensief ook zijn eigen motieven te bevragen. Via Intolleranza II was zijn zwanenzang – hij stierf drie maanden na de première. De voorstelling krijgt op zaterdag 4 juni de Nederlandse première.

Gergiev komt met een toporkest en toprepertoire naar Rotterdam, maar dat is het publiek van hem gewend

De Russische dirigent Valeri Gergjev was even terug in Rotterdam, voor één concert. Hij voerde in de Doelen zijn eigen orkest aan, het London Symphony Orchestra (LSO). Het beroemde orkest speelde repertoire dat we in ons land van haver tot gort kennen: Gustav Mahler’s 1e symfonie en het 1e pianoconcert van Dmitri Sjostakowitsj. Een inmiddels historische combinatie: omdat Nederland vergroeid… 

“Op je knieën, gouverneurtje!” David Byrne wint rechtszaak tegen misbruik ‘Road to nowhere’

Het was zo fijn, het nummer ‘Road to nowhere’ van de jaren tachtig-band Talking Heads gebruiken om je politieke boodschap over te brengen.  Nu ja. Ex-Senator en Gouverneur van Florida Charlie Crist dacht ermee weg te komen, en dat is hem in politieke zin misschien gelukt, financieel gaat hij er flink op achteruit. Het schadevergoedingsbedrag is niet bekend gemaakt, maar… 

Province investigates: 'Utrecht worth 1 billion more thanks to arts sector'

Kunst kost geld. Dat heeft het huidige kabinet Rutte er wel in gehamerd: het is duur, niemand anders dan een klein clubje ingewijden gaat er naartoe en dat zijn hoe dan ook linkse mensen of pseudolinksen die het makkelijk zelf kunnen betalen. Tot zover de mening van de regering. De mening van de kunstwereld laat zich raden: die is het… 

'There are provinces where you can vote VVD or CDA just fine'; new website gives voting tips to art lovers

Het leek wel een feestje. Koffie met vlaai, een Maastrichts liedje, fanfaremuziek en een toespraak van prins carnaval. De lancering van de website nadeschreeuwnudestem.nl is op 21 februari omgeven door optimisme. De schreeuw voor cultuur in november was toch vooral een tegengeluid. Nu is er de kans om toekomstgericht actie te ondernemen. ‘Mobiliseer iedereen die je kent om 2 maart… 

De muziek van Liszt is te belangrijk om links te laten liggen

Fransz Litszt, geboren in 1811, verkende in zijn werk alle hoeken en gaten van de piano en probeerde iedere denkbare techniek in zijn werk te integreren.  Omdat deze tijdgenoot van  Carl Czerny, Niccolo Paganini en Richard Wagner dit jaar 200 jaar geleden geboren werd, is er dus een Liszt-jaar.  Het Rotterdams Philharmonisch Orkest beet daarvan op vrijdag 28 januari het… 

Wat zegt Mark Rutte nu eigenlijk precies over de kunsten? Het past in 1 minuut en het klopt niet helemaal.

We zijn politiek neutraal en zelfs in de subsidiediscussie proberen we dat vol te houden. Immers, iedere medaille heeft een keerzijde en het is niet de taak van de media om altijd en eeuwig partij te kiezen. Maar nu dit. Mark Rutte werd zondag 16 januari 2011 geinterviewd door Clairy Polak in Buitenhof en zij spraken een minuut lang over… 

Peter Van Straaten wint Inktspotprijs 2010 met markant geplaatste crucifix.

‘De tekening is letterlijk en figuurlijk treffend, pijnlijk komisch en wrang: hij brengt traan en lach tegelijkertijd teweeg. De combinatie van de vredige pose van de jongen met de wrede aanslag op zijn lichaam blijft in je hoofd hangen. De prent heeft geen tekst nodig; hij zou in elke Europese, zelfs mondiale krant kunnen verschijnen, zo krachtig en universeel is… 

Column: “Zodra ze bij de PVV de kunst gaan omarmen, moeten weldenkende mensen gaan oppassen.”

Den Haag is best ingewikkeld voor wie er niet dagelijks komt. Ik was er vorige week maandag, als toeschouwer bij de behandeling van de cultuur- en mediabegroting en het heeft mij tot nu gekost om volledig te begrijpen wat er aan de hand is. Voor dat inzicht was het van essentieel belang om er live bij aanwezig te zijn. Om een sociaal systeem als de Tweede Kamer te snappen moet je namelijk niet alleen luisteren naar wat er gezegd wordt, en zien wie er aan het woord is, veel belangrijker zijn de ‘luistershots’: de lichaamstaal en handelingen van hen die niet aan het woord zijn.

Concertgebouw vindt kapitaalkrachtige partner voor educatie en ontwikkeling in Deutsche Bank

Het Concertgebouw Amsterdam heeft een eerste ‘partner’ gevonden in het grote kapitaalkrachtige bedrijfsleven. Hiermee voldoet Nederlands wereldberoemde kroonjuweel aan de wens van het Kabinet-Rutte om meer geld ‘uit de markt’ te halen. De kapitaalkrachtige partij die is gevonden komt overigens niet uit Nederland, maar uit Duitsland: “Met ingang van 1 januari 2011 gaan Deutsche Bank en Het Concertgebouw NV een… 

Kunstbegroting behandeld in tweede kamer: nauwelijks discussie over 200 miljoen korting op podiumkunst

We waren op 13 december 2010 bij een even onopvallende als historische Haagse debatdag: het ging over de begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van het (eerste?) kabinet-Rutte en dat was de begroting waarin op verzoek van gedoogpartij PVV het te bezuinigen bedrag op het kunstbudget op 200 miljoen werd gesteld, waarbij erfgoed en musea dienden te… 

VAT increase performing arts possibly postponed, if it is up to VVD's Upper House faction

De VVD fractie in de Eerste Kamer dreigt de door het CDA-VVD-PVV kabinet voorgestelde verhoging van de BTW op kaartjes voor podiumkunsten op de lange baan te schuiven. Dat meldt het Nederlands Dagblad vandaag. Volgens Geassocieerde Pers Dienst-redacteur Laurens Kok blijkt dat uit de woorden van de fractieleider van de VVD in die kamer, Fred de Graaf. We citeren: Waarnemend… 

Wereldberoemde dirigent Simon Rattle noemt bezuiniging op omroeporkesten ‘verbijsterend’

Sir Simon Rattle is er nogal duidelijk over: “The entire musical world must be as horrified and puzzled as I am to see such a massive destruction of orchestral and choral institutions in Holland.” (de hele muziekwereld moet wel even geschokt en verbijsterd zijn als ik ben, bij de aanblik van zo’n grootschalige verwoesting van orkestrale en chorale instituten in Nederland.)… 

Kunstwereld via Facebook in actie tegen cultuursnede nog voor het kabinet Rutte-Verhagen is geïnstalleerd

Het was een prettig uit de hand gelopen flashmob: volgens de politie stonden er rond 12 uur tegen de 3000 mensen op het Malieveld in Den Haag. Jonge mensen, vooral: studenten van de Haagse Kunstacademie en het Consevatorium. Maar dat is niet genoeg om het Malieveld een vol gevoel te geven. Uit alle hoeken van het land waren jonge kunststudenten… 

Zoekhulp voor wie op de hoogte wil blijven van de kunstenaarsactie ‘kaalslag’

Vandaag (vrijdag 24 september 2010) is in het Amsterdamse Debatcentrum De Balie de aftrap gegeven van de acties van de kunstwereld tegen de door het nieuwe kabinet van CDA en VVD, gedoogd door PVV voorgenomen bezuinigingen van 21% op de begroting van OC&W. Voor wie de berichten daarover nog niet heeft gevonden in de reguliere media: de sociale netwersite ’twitter’… 

Introvert Keuzedebat in De Unie: Kunstenaar als participerende socioloog #dekeuze

Het debatseizoen in Rotterdam is dit jaar geopend in de vernieuwde zaal van De Unie. De net opgeleverde ruimte doet prettig en intiem aan. Des te opmerkelijker de uitspraak van gespreksleider Natasja van den Berg dat vragen vanuit de zaal niet zijn toegestaan ‘omdat die toch nergens over gaan’. Dat klinkt niet echt als warm welkom in een debatcentrum. Weliswaar leverde het… 

Cultuurwereld in actie op 24 september

Kunstbezoekers opgelet: de gezamenlijke vakbonden en beroepsorganisaties in de cultuursector roepen vrijdag 24 september uit tot landelijke actiedag. Die dag kunt u als bezoeker dus geconfronteerd worden met sprekende muzakanten en dansers. Op de website ‘Stop de culturele kaalslag’ roepen tal van kunstenaarsorganisaties (van FNV Kiem tot de Art Directors Club) de Haagse opnderhandelaars op om af te zien van… 

René Pollesch: afgelast, maar misschien sowieso te goed voor Nederland

De komende dagen zou op De Internationale Keuze in Rotterdam de voorstelling Der perfekte Tag – Ruhrtrilogie Teil 3 van de Duitse regisseur René Pollesch spelen. Maar helaas, de belangrijkste speler, Fabian Hinrichs, heeft zijn been gebroken en de voorstelling moest worden afgelast. Wat lopen we nu mis? De afgelopen jaren zag ik in Berlijn een aantal voorstellingen van René… 

Davis Freemans investeringsshow ironische reflectie op geld, macht, individu en cultuur #dekeuze

De multimedia show ‘Investment’ van de Amerikaan Davis Freeman doet in eerste instantie denken aan de PowerPointshow ‘An Unconvenient Truth’ van Al Gore. Drie performers en een projectiecomputer tonen het publiek zeer routineus en gedetailleerd een heel scala aan mogelijkheden om te beleggen. Aanvankelijk  zinvol en duurzaam, maar als snel spelen hele andere motieven een rol. Pikant detail: iedereen uit het… 

Opening #TF2010: 'Theatre should be at the forefront of discussion on society, instead of being dictated to by prevailing mores.'

On 2 September 2010, actress, writer, theatre and television producer Joan Nederlof opened the Dutch Theatre Festival with a speech that was as entertaining as it was provocative. As it was her turn to pronounce the annual 'State of the Theatre', Nederlof, born in 1962, seized the opportunity to call on her own generation to take a stand in the social debate. She did so in her own relatable way, known for her roles on TV (Deer Park) and in the theatre (Inside Out):

Queen makes up for absence from opening at Rameau's Pygmalion #hf10

 Staatsbezoeken passen zich maar moeilijk aan aan de culturele agenda, en als de koningin dan wegens een jaren daarvoor gepland bezoek aan Noorwegen haar opening van het Holland Festival mist, is dat overmacht. En niet iets anders, al blijft het natuurlijk heerlijk om in deze politiek verwarde tijden te speculeren over andere redenen waarom de Majesteit afwezig was bij Amal… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)