Skip to content

Day in the Branding

'Once you become suspicious, you develop more and more anxiety' - Meriç Artaç addresses fear and mistrust in her chamber opera Madam Koo

‘Een nieuw stuk wordt meestal maar één keer gehoord, daarna verdwijnt het voorgoed in een la.’ Een dergelijke verzuchting hoor ik vaak, in alle toonaarden. Niet alleen van componisten, maar ook van ensembles, concertorganisatoren, musici en zelfs subsidieverstrekkers. Goed nieuws dus dat de opera Madam Koo van Meriç Artaç deze maand 2 x herhaald wordt, woensdag 11 december in CC… 

'I am interested in situations or people that are overlooked in everyday life.' - Meriç Artaç two seasons guest composer of Day in the Fire.

‘Ik teken mijn personages altijd uit voordat ik begin met componeren. Ze zijn geïnspireerd op mensen die ik op straat zie, persoonlijkheden die ik bewonder, details die iemand bijzonder maken… Meestal richt ik me op één specifiek aspect van een personage, een dominante stemming die ik vervolgens in mijn compositie belicht.’ Meriç Artaç, geboren in 1990 in Istanbul, werd al… 

Between nappy and dishes - the (in)visibility of female composers

Amsterdam, 8 March 2018. Today is Women's Day, no one can fail to notice. The media are brimming with articles about women's unequal pay and their still limited representation in prestigious positions. Whether in politics, business, academia or the arts. Perhaps the most conservative is the classical music world. There, the female composer has yet to... 

Kate Moore wins Matthijs Vermeulen prize - as first woman ever

On Saturday 2 December, Australian-Dutch composer Kate Moore (b 1979) will receive the Matthijs Vermeulen Prize for her composition The Dam. The prize money is €20,000, made available by the Performing Arts Fund. The prize was established in 1972 and named after the Dutch composer and critic Matthijs Vermeulen (1888-1967). Until now, it invariably went to men, some even getting it two... 

Mayke Nas wins composition prize: 'I don't want fear, I want adventure'

Grandfather Louis Toebosch was a famous organist and composer. His daughter - her aunt - Moniek an equally famous artist and performer; mother recorder teacher, father Mozart-crazy: 'When I left home I couldn't hear a recorder or Mozart anymore!' Mayke Nas (Voorschoten, 1972) is no stranger to making music and composing. In doing so, she likes to avoid the beaten track and... 

Pierre Boulez is alive!?

He is the last surviving avant-gardist, and it will not have escaped new-music lovers that he turned 90 on Thursday, 26 March. I mean, of course, Pierre Boulez, the composer and conductor who once declared Schoenberg dead and suggested that maybe opera houses should be blown up because of their moldy programming. The same man then tirelessly broke a lance for the music of Arnold Schoenberg ... 

Ironing or hitting

It will be hard to choose how we will musically fill our next weekend: will we stay in Amsterdam for the Amsterdam Marimba Weekend, or do we travel to The Hague, where Day in the Branding is devoted entirely to the string quartet? In short: are we going to string or strike? Those unable to choose can visit later this month at Amsterdam Sinfonietta and Slagwerk Den Haag - they just both do it!

Toonkunst Choir not afraid of Peasant Wedding Stravinsky

Het Toonkunstkoor Amsterdam heeft al vanaf zijn oprichting in 1829 een naam hoog te houden. In vroeger tijden was het steevast van de partij als het Concertgebouworkest en Willem Mengelberg grootschalige koorwerken brachten. Hoewel het koor nog altijd bestaat uit amateurs en de band met het illustere orkest is afgezwakt, zet het nog altijd (zeer) veeleisende stukken op de lessenaars. Zo verzorgde… 

Anna Mikhailova: ‘Black Perfume gaat over verslaving en angst’

Amsterdam, 10-12-2012 – Afgelopen weekend begon het Babelfestival in het Ostadetheater, een initiatief van de Diamantfabriek. Deze twee jaar geleden opgerichte productiekern biedt jonge makers de kans kleinschalig muziektheater te ontwikkelen. Dit weekend volgt de première van Black Perfume, van de Russische componiste Anna Mikhailova en de Nederlandse regisseur Annechien Koerselman, naar het verhaal Morfine van Michail Boelgakov.

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)