Skip to content

Pierrot Lunaire

Nerd podcast 14: These two reviewers remarkably agree on Catholic theatre, the Holland Festival, ITA and the upcoming summer

We once started this series because we disagree horribly about some things, but in practice things turn out differently. In episode 14 of this fascinating series of insider conversations about theatre and whatnot, we talk about a few Holland Festival performances and look ahead to the festival summer. As it turns out, the... 

Holland Festival celebrated the live arts in corona time

The 74th edition of the Holland Festival closed last weekend with the performances Transverse Orientation by Dimitris Papaioannou, Age of Rage by ITA-Ensemble and Pierrot Lunaire by Marlene Monteiro Freitas. The festival collaborated with two associate artists, Japanese composer Ryuichi Sakamoto and French-Austrian theatre maker Gisèle Vienne. Twenty-three companies played one hundred and eleven performances in twenty-five days. The festival presented seven world premieres and co-produced 11 international... 

Arnold Schoenberg sounds out of an endearing piece of kindergarten drama. #HF21

There is a direct, inverse, link between musical talent and acting ability. The techniques needed to play a musical instrument are completely different from the registers you need - physically and mentally - for acting. So the better you master your instrument, the worse the acting. The musicians of Klangforum Wien master their instrument at the very, very... 

Ekaterina Levental: ‘Ik kom van helemaal onderaf de maatschappij, had niet eens het recht om hier te zijn, was nog minder dan een junk.’

Zangeres, harpiste en theatermaker Ekaterina Levental (Tasjkent, 1977) kwam in 1993 als vluchteling naar Nederland, waar zij een succesvolle carrière opbouwde. Samen met haar partner Chris Koolmees maakte ze het drieluik De Weg, De Grens en Schoppenvrouw, waarin zij haar eigen moeizame weg naar geluk bezingt. Met haar pocketvoorstellingen houdt zij ons een spiegel voor: ‘Wij oordelen snel over een… 

Waarom je ‘Im wunderschönen Monat Mai’ in Paradiso niet mag missen

Woensdag 16 januari presenteert Reinbert de Leeuw in Paradiso zijn cyclus Im wunderschönen Monat Mai. Een unieke kans hem nog eens aan het werk te zien in zijn wereldwijd geloofde meesterwerk. In 2003 verraste hij vriend en vijand met deze op liederen van Schumann en Schubert geïnspireerde compositie. Was dat niet vloeken in de kerk? Arnold Schönberg had de romantiek… 

Reinbert de Leeuw dirigeert Kurtág op historische cd-box

De driedelige cd-box met koor- en ensemblewerken van György Kurtág is in één woord overweldigend. Diens zieldoorklievende klanken worden subliem vertolkt door Reinbert de Leeuw c.s. Ook de opname is onberispelijk. Deze box is nu al historisch, een monument voor de Hongaarse grootmeester, die afgelopen februari 91 werd. Kurtágs existentialistische muziek werd al vanaf midden jaren ‘70 in ons land… 

Pierre Boulez wordt nóg een keer 90

Dit jaar was het feest rond twee componisten van twee schijnbaar totaal verschillende planeten. De Est Arvo Pärt (1935) werd tachtig, de Fransman Pierre Boulez (1925) negentig. De één is ongekend geliefd bij een groot publiek vanwege zijn welluidende ’tintinnabulistijl’, de ander wordt bejubeld door een select groepje ingewijden om zijn avant-gardistische composities, die het algemene publiek echter ervaart als onbegrijpelijke… 

Nieuwe muziek verliest pleitbezorger Ton Hartsuiker

Maandag 18 mei 2015 wordt hij gecremeerd in Utrecht: Ton Hartsuiker, onvermoeibaar voorvechter van nieuwe muziek in ons land. De laatste jaren kwakkelde hij met zijn gezondheid, hij zou zijn 82e verjaardag net niet halen. Hij was actief als pianist, muziekpedagoog, conservatoriumdirecteur, bestuurder en radiopresentator. Ook na zijn pensionering in 1998 peinsde hij er niet over te stoppen met zijn… 

Reinbert de Leeuw dirigeert opwindende Janáček

Reinbert de Leeuw dirigeerde donderdag 12 maart een opwindend concert rond Leoš Janáček in het Muziekgebouw aan het IJ. De synergie tussen instrumentalisten, zangers en dirigent leverde puntgave uitvoeringen op, die door de bijna uitverkochte zaal zowel vóór als na de pauze beloond werden met een ovationeel applaus. Het gejoel leidde zelfs tot een toegift: een lied uit de populaire cyclus Rikadla… 

Delft opens with fewer chamber music surprises than other years

For another 15 years, the Delft Chamber Music Festival, so named to reflect its international character, has encompassed 15 years. Violinist Isabelle van Keulen handled the chamber music festival's programming for the first ten years, Lisa Ferschtmann - also a violinist - took over from her five years ago. But even this already successful festival fears the upcoming budget cuts. A pity, because what... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)