Aller au contenu

#HF11 Des notes de temps barrées, charmantes et humoristiques au mini-festival Xenakis 1234

Avec la bataille entre les Titans et les dieux sur le mont Olympe, Xenakis ouvre 1234, un mini-festival dans le grand... Festival de Hollande. En quatre concerts, répartis sur deux jours, il présente Iannis Xenakis central. Une vaste exposition est également consacrée au compositeur grec, qui était mathématicien et architecte de naissance.

Zeg Xenakis en wie niet zijn schouders ophaalt, holt gillend weg, vrouwen en kinderen eerst. Buren kun je ook prima de stuipen op het lijf jagen met zijn weerbarstige, grillige en onnavolgbare partituren. Partituren waaraan niet zozeer het toeval, maar wiskundige reeksen ten grondslag liggen en die amper rekening houden met de grenzen van het instrumentarium. Dat geldt voor Nomos Alpha, voor cello solo, maar zeker voor Terretektorh, voor 88 instrumenten die niet op het podium of in een orkestbak zitten, maar tussen het publiek, met de dirigent ergens midden in de zaal.

Op veel kleinere schaal is de ruimtelijke opstelling ook aanwezig in het openingsstuk Phlegra voor kamerorkest. Vier strijkers leveren een verbeten strijd met blazers, waarbij halverwege iets ontstaat dat nog het meest lijkt op het drukke getoeter in een metropool. Gek genoeg zonder dat het ook maar een seconde ontspoort. In handen van Reinbert de Leeuw en het Asko | Schönberg kan dat ook amper; sinds de jaren zestig behoort het ensemble tot de pleitbezorgers van Xenakis.

Gevolg is dat wie eenmaal een stuk van Xenakis live heeft gehoord, bij thuiskomst alle cd-registraties in de prullenbak smijt. Zelfs al zijn ze opgenomen door de grootste specialisten als Boulez, zelfs al zijn ze op SACD opgenomen, het blijken opeens fletse reconstructies die amper recht doen aan de grappige en ontroerende passages die wel degelijk aanwezig zijn in de strakke toonreeksen van Xenakis.

Ontroering te over in Versuche, het celloconcert van Wolfgang Rihm, de componist die middels zijn opera Dionysos het overkoepelende thema voor dit Holland Festival leverde: orde en chaos. Massieve akkoorden dreigen de cello bijkans te verzuipen, maar ondanks het donkere begin, klinkt de cello bij vlagen uiterst lyrisch. Daarvoor moet soliste Sonia Wieder-Atherton maar al te vaak toevlucht nemen tot de allerhoogste regionen, maar ondanks vervreemde percussie-effecten klinkt dit ‘probeersel’ amper chaotisch, eerder laatromantisch.

Na de pauze gelukkig genoeg chaos in de wereldpremière van Richard Ayres' No. 46 voor groot orkest. De in Engeland geboren maar al sinds 1989 in Nederland woonachtige componist maakt in zijn stukken gebruik van een veelkleurig palet. Ditmaal voert hij dit vrolijk nog een stapje verder. Wat komt er allemaal voorbij? Iets dat klinkt als de aanzet tot een gemankeerde cha cha cha, lieflijke walsjes die meteen overstemd worden door voortdravende percussie, marsmuziek die maar niet echt tot volle wasdom komt, violen die wel een mooie melodie willen spelen, maar vanuit het niets opgejaagd worden door blazers, steeds sneller, totdat alles ontspoort in hilarische tekenfilmmuziek met ritmische accenten van een typemachine. Een aanstekelijk en vooral zeer vermakelijk werk, dat nieuwsgierig maakt naar zijn Toon Tellegen-opera The cricket recovers, later dit Holland Festival.

Asko | Schönberg, Residentie Orkest o.l.v. Reinbert de Leeuw, werken van Xenakis, Rihm, Ayres. Gezien: 4 juni, Muziekgebouw aan ’t IJ.

Les commentaires sont fermés.

Henri Drost

Henri Drost (1970) a étudié le néerlandais et les études américaines à Utrecht. A vendu des CD et des livres pendant des années, puis est devenu consultant en communication. Il écrit entre autres pour les magazines GPD, Metro, LOS !, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers et Cultureel Persbureau/De Dodo sur tout, mais si possible sur la musique (théâtre) et le sport. Autres spécialités : les chiffres, les États-Unis et les soins de santé. Écoute Waits et Webern, Wagner et Dylan et à peu près tout ce qui se trouve entre les deux.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais