Een nationaal plan voor kunsteducatie, gegarandeerd blijvend extra geld voor kunstvakonderwijs en een cultureel paspoort voor alle kinderen, waarin ook hun culturele ervaring wordt vastgelegd: een paar aanbevelingen uit het Henley-onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van het Britse ministerie van Cultuur, Media en Sport.
Terwijl de Nederlandse volksvertegenwoordigers nog volop worstelen met de reorganisatie van het kunstvakonderwijs, geeft Engeland een richting aan, waarin de ontwikkelingen zich kunnen bewegen. Een richting die verdacht veel lijkt op de inrichting van het Nederlandse kunstonderwijs van vóór 2013.
Hoewel de onderwijssystemen aan weerszijden van de Noordzee nogal verschillen, is het Henley-rapport toch de moeite van het lezen waard. Immers: met de aangekondigde bezuinigingen op het kunstbudget en het kunstvakonderwijs schuift Nederland flink op in de richting van Engeland, terwijl Engeland juist een voorbeeld wilde nemen aan het bestaande, zeer diverse, Nederlandse systeem.
En waar in Engeland de grote bezuinigingen van het conservatief-liberale kabinet net voelbaar beginnen te worden, staat Nederland nog een boel te wachten. Whitehall-watchers valt daarbij wel op dat de toon waarop in de Britse media over de kunsten gesproken wordt, een stuk respectvoller is dan die waartoe het rechts-populistische kabinet-Rutte heeft aangezet.
Het hele rapport kunt u hieronder vinden.
RT @cultuurpers: “Garandeer een topfinanciering voor het kunstonderwijs”: Brits regeringsrapport breekt lans voor kunsteducatie http://t …
RT @cultuurpers: “Garandeer een topfinanciering voor het kunstonderwijs”: Brits regeringsrapport breekt lans voor kunsteducatie http://t …
RT @cultuurpers: “Garandeer een topfinanciering voor het kunstonderwijs”: Brits regeringsrapport breekt lans voor kunsteducatie http://t …
Les commentaires sont fermés.