Aller au contenu

IFFR 2012 : un premier film serbe cru et sensible récompensé à deux reprises.

Lachend laat ze zich door een jongen met zijn mobiele telefoon filmen en ze kronkelt zich daarbij vrolijk in wulpse bochten. Maar als hij haar borsten echt wil zien schrikt ze. Toch zal ze later nog veel, heel veel verder gaan en ze krijgt er onthutsend weinig voor terug. Jasna, de opstandige hoofdpersoon uit Klip (Clip), is een Servische tiener die gemakkelijk zou kunnen worden uitgebeeld volgens de bekende clichés. Overhoop met haar ouders, meer feesten dan schoolgaan, achteloos met seks, de mobiele telefoon als onafscheidelijk gereedschap.

Klip

Ja, de hiermee debuterend filmmaakster Maja Milos laat het allemaal zien, en slaagt er toch in aan de clichés voorbij te gaan. Het is rauw (de close-ups van het pijpen zijn, laten we zeggen, ongemakkelijk) maar het heeft ook een energie en een gevoeligheid die het echt maken. Jasna weet haar echte verlangens goed te verbergen. Toch vang je er soms precies genoeg van op en zie je een heel ander, kwetsbaarder meisje.

Die combinatie van onstuimige energie, eerlijkheid en nuance wist op het Rotterdams filmfestival twee jury’s te overtuigen. Klip, in Rotterdam in wereldpremière, werd bekroond met een van de drie (gelijkwaardige) Hivos Tiger Awards en bleek daarnaast ook de favoriet van de jury van Nederlandse filmjournalisten.

Opvallend is dat de twee andere Tiger Awards ook gingen naar films (eveneens wereldprmières) waarin een meisje een belangrijke rol speelt. Het subtiele, ogenschijnlijk geïmproviseerde en rijkelijk op sfeer drijvende De jueves a domingo (Thursday Till Sunday) van de Chileense Dominga Sotomayor laat zien hoe een meisje van een jaar of tien de spanningen tussen haar ouders waarneemt. Het Chinese Jidan he shitou (Egg and Stone) van Huang Ji is een sober drama over een veertienjarig meisje dat nadrukkelijk ongewenst is, een gegeven dat Huang verbindt met vrouwvijandige elementen in de Chinese cultuur.

Alle drie winnaars zijn geregisseerd door vrouwen.

Deze en alle overige prijzen zijn te vinden op http://www.filmfestivalrotterdam.com/

De publieksprijs wordt zaterdagavond bekend gemaakt.

Leo Bankersen

Leo Bankersen

Leo Bankersen écrit sur le cinéma depuis Chinatown et La nuit des morts-vivants. A longtemps travaillé en tant que journaliste cinématographique indépendant pour le GPD. Il est aujourd'hui, entre autres, l'un des collaborateurs réguliers de De Filmkrant. Aime rompre une lance pour les films pour enfants, les documentaires et les films de pays non occidentaux. Autres spécialités : les questions numériques et l'éducation cinématographique.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais