Aller au contenu

Le Kimono rouge : une belle peinture mais un théâtre musical médiocre #HF12

Tout commence magnifiquement. En bonne place sur la scène se trouve le tableau de Breitner, Le Kimono rouge. Et pas une copie, mais le vrai, ce qui est encore souligné par le grand nombre de caisses du Stedelijk Museum, sur lesquelles sont également placés les musiciens de l'Hexagon Ensemble. L'acteur et danseur Michael Schumacher s'en approche nonchalamment et regarde le tableau pendant environ une minute - la durée moyenne pendant laquelle un visiteur de musée regarde un tableau.

Veel te kort, menen regisseur/filmmaker Jos van Kan en componist Micha Hamel. Zij willen het kijken naar dit beroemde kunstwerk ‘intensiveren’, en gebruiken daarvoor live-gefilmde beelden, een ongeveer een half uur durende film waarin vooral de vele details goed te zien zijn, muziek en dans. Doel is dat de bezoeker het schilderij nooit meer vergeet. In die opzet slagen ze, maar van de voorstelling beklijft vrijwel niets.

Dat een goed schilderij vol details zit, weten we. Dat een schilderij – elk schilderij – als je maar ver genoeg inzoomt een fysieke structuur heeft, ook dat weten we. Daarvoor hoeft Schumacher niet ook nog eens live het tapijt op de grond close-up in beeld te brengen. En hoe mooi Schumacher ook beweegt, hem op laten gaan in het rood van de kimono door de danser steeds dichter naar het geprojecteerde beeld te laten schuiven is een uitgekauwd cliché. Op dit theatertrucje wordt bovendien nog gevarieerd door iemand uit de zaal op een fauteuil voor het schilderij te plaatsen en dan haar oog in close-up te filmen en dat beeld te projecteren op wederom het rood van de kimono. Het ziet er mooi uit, maar is al te vaak gedaan en de boodschap is echt wel duidelijk.

Eenzelfde uitleggerigheid zit ook in muziek van Micha Hamel. In zijn toelichting schrijft hij:

Elke muziek die je onder een beeld zet, gaat werken als filmmuziek, en dat wilde ik niet. Dus heb ik, na twee jaar intensieve voorbereiding, besloten om muziek te componeren die níets met het schilderij te maken heeft, maar ernaast staat. […] Ik heb geprobeerd de muziek te componeren die men zich in de tijd van Breitner heeft voorgesteld bij hedendaagse muziek.

Jammer genoeg doet Hamel precies wat hij pretendeert niet te doen. Zo horen we steevast als we een detail van een blote arm of het gezicht van het meisje in de kimono zien lieflijke laat-romantische klanken uit hoorn, ondersteund door piano, met voor de vorm enkele kleine dissonanten. Zelfs in 1893 had niemand er echt van opgekeken.

Hamel heeft het Hexagon Ensemble in twee groepen gesplitst en schrijft miniatuurtjes voor vier blazers óf piano en hoorn. Samen komen ze nooit. En dat is tegelijk het probleem van de hele voorstelling: de verschillende elementen versterken elkaar geen moment. Het hoogtepunt van de avond vindt daarom na het slotapplaus plaats: dan kunnen de bezoekers een voor een op een meter afstand naar De Rode Kimono kijken. De echte.

Plus d'informations

Les commentaires sont fermés.

Henri Drost

Henri Drost (1970) a étudié le néerlandais et les études américaines à Utrecht. A vendu des CD et des livres pendant des années, puis est devenu consultant en communication. Il écrit entre autres pour les magazines GPD, Metro, LOS !, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers et Cultureel Persbureau/De Dodo sur tout, mais si possible sur la musique (théâtre) et le sport. Autres spécialités : les chiffres, les États-Unis et les soins de santé. Écoute Waits et Webern, Wagner et Dylan et à peu près tout ce qui se trouve entre les deux.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais