Aller au contenu

TIME de Ryuichi Sakomoto : comment cinq quarts d'heure peuvent passer en un millier d'années. #HF12

Dans un épisode légendaire de la série de SF Star Trek, The Next Generation, pour les fans comme moi, le capitaine Picard est frappé par un étrange signal lumineux provenant d'une sonde vide. Nous passons ensuite à un village dans lequel le capitaine semble avoir été téléporté et nous voyons comment il mène une sacrée vie en tant que sage du village et joueur de flûte doué.

Aan het eind sterft hij als zeer oude man, leider van een stervende beschaving, en schakelen we terug naar de brug van de Enterprise waar hij ontwaakt uit een coma die een paar minuten heeft geduurd. Hij kan zich alles herinneren van zijn leven op de onbekende planeet, en vindt een oude fluit waarop hij moeiteloos kan spelen. Iets wat hij daarvoor niet kon.

Relativité

Waarom dit insidersverhaal? Omdat het alle thema’s bevat van Ryuichi Sakomoto’s opera ‘Time’, die nu op het Holland Festival te zien is. Kort gezegd gaat het om de relativiteit van tijd. Tijd is meer een beleving dan een feit, en dat is wat we sinds Einstein proberen te doorgronden. Voor de als ‘opera’ gepresenteerde mindfulness-sessie die Time is, zijn drie oude Japanse verhalen vrij eenvoudig door elkaar heen gemonteerd. In die verhalen speelt tijd, en vooral het vergaan daarvan, de hoofdrol.

In de voorstelling zelf, over de volle breedte van de Gashouder op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein, gebeurt op het oog weinig. Het is een meditatiesessie met een bak water, een hele oude acteur en leeftijdsloze vrouw, en een enkele dromerige noot, afgewisseld met geluid van regen. Als je zo stom bent geweest als ik, om de vertelde verhalen vooraf al te lezen, kan een en ander ertoe leiden dat de vertelde droom vervangen wordt door eigen slaperigheid, omdat de verrassing van de verhalen al verloren is.

Kitsch

Dit is precies waar ik met mijn eigen achtergrond bots met de eeuwenoude traditie van een land dat ondanks alle globalisering nog steeds op een andere planeet lijkt te liggen. De pling-plong muziek heeft dan onmiskenbaar relatie met het andere werk van de vooral als filmcomponist bekende Sakomoto, in deze dromerige traagheid, met videobeelden van druppels en heel trage bewegingen van acteurs, komt de gedachte aan kitsch te snel op.

Dat is niet de schuld van de makers, voor wie de beeldtaal en de muziek, plus het pathos in het absurd minimalistische acteerwerk, aan een heel ander cultureel idioom refereert dan wat wij kennen als Xenos-orientalisme met onze nagebootste Pickwick-theeceremonies en geïmporteerde Geishakimono’s. Díe referentie is dus kitsch, bedacht ik na afloop, en wie ben ik om het evenement Time als zodanig weg te zetten?

Autre planète

Het is eigenlijk prachtig dat in deze tijd, waarin alle grenzen vervaagd zijn, en je een loser bent wanneer je niet  minstens één keer in je jonge leven naar Japan gevlogen bent, je in het theater met een zo vreemde wereld geconfronteerd kunt worden, dat die buitenaards lijkt te zijn. Er zijn minstens 1000 jaar verstreken in de vijf kwartier die Time in Amsterdam aan officiële speeltijd in de boeken schreef.

Volgens de auteurs heb je dan een staat van verlichting bereikt. Met mijn tweede covid-vaccinatie vers in de linkerbovenarm  kan ik me niets mooiers wensen. Al zal het mogelijk nog wat tijd kosten voor ik dat werkelijk besef. En kan ik nog steeds niet fluiten.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais