Aller au contenu

Daan Roosegaarde tombe à l'eau. Mais qu'en est-il de Zara ?

Er is het een en ander te doen over Daan Roosegaarde. Alweer, kunnen we zeggen, want Daan Roosegaarde is, zo blijkt, niet te omschrijven als schepper van origineel werk, maar als iemand met een nogal opvallend gevoelige antenne voor ideeën van anderen. Die hij vervolgens als eigen werk presenteert. Uit het artikel in de Volkskrant hierover valt het een en ander op te maken. Ooit was er een tijdelijke presentatie van een vloeibaar landschap voor een bedrijfsexpositie, en plots duikt, 8 jaar later, exact hetzelfde landschap op in een Italiaans park. De eerste presentatie was van Zoro Feigl. De tweede is van Daan Roosegaarde.

Jatten is normaal

Vrijwel zeker is het idee gejat. Namen we het eerder op deze site nog op voor Roosegaardes gebrek aan originaliteit, dit keer lijkt het er sterk op dat het bedrijf Roosegaarde het originele idee inderdaad heeft opgedaan bij die bedrijfsexpo, en dat men – ‘na drie jaar intensief onderzoek’ aldus de Studio – heeft vastgesteld dat idee genoeg uit de publiciteit was gebleven om het nu als eigen werk te presenteren.

In de wereld waarin Roosegaarde opereert is dat normaal. Als al die mensen bij al die bedrijven zelf de origineelste ideeën bedachten, zou de wereld van het bedrijfsleven vol genieën zitten. In werkelijkheid zijn er maar een paar creatieve genieën en verder heel veel mensen die een goed idee herkennen om dat slim over te nemen. Daar valt meer geld mee te verdienen dan met zelf bedenken. Dat geld kun je dan weer gebruiken om de mekkerende bedenker van het originele idee het zwijgen op te leggen.

ZARA?

Grappig genoeg stuitte ik afgelopen maand ook weer op zo’n geval van opvallend toeval. Zara plaatste begin augustus een filmpje op TikTok dat geweldig viraal ging. De New Yorkse vestiging zou gevuld zijn met wild in het rond geblazen balletjes. Spectaculair genoeg om mensen in de benen te  brengen. Wie naar New York reisde om het wonder in het echt te zien kwam echter van een koude kermis thuis: het wonder bleek een voor TikTok gemaakte animatie, die alleen virtueel bestond.

@3dshaneFor @zara ##digitalart ##oddlysatisfying ##fashion

♬ original sound – Shanef3d

Toevallig stond ik, terwijl Zara’s virtuele ballenbak de wereld veroverde, in Den Bosch tussen allemaal rondvliegende balletjes. Het was de live versie van de virtuele ballenstorm van Zara, en in ieder geval eerder bedacht en publiek gemaakt. De eerste aankondiging stamt van 2019, dus ruim anderhalf jaar geleden.

Nu is het niet gezegd dat het idee is overgenomen, maar grappig is het wel. Hoe dan ook: Zara zal bij hoog en laag beweren dat het idee waarschijnlijk in de lucht hing. Bij White  Noise was dat in ieder geval letterlijk.

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais