Aller au contenu

Avec chaque roman, Jan Siebelink pose une nouvelle pièce du puzzle de son enfance

Au Brengschuld keert Jan Siebelink terug naar zijn vertrouwde familie Sievez, en voegt een nieuw hoofdstuk toe aan het verhaal over de ondergang van hun kwekerij.

Al sinds zijn grootste succesroman Knielen op een bed violen keert schrijver Jan Siebelink geregeld terug naar zijn personages Hans en Margje Sievez, hun zoon Ruben, en vooral naar hun kwekerij in Velp. Ook Siebelinks nieuwe roman Brengschuld is een verhaal met bekende ingrediënten: de hard werkende, godsvruchtige ouders; de weelderig bloeiende kwekerij als symbool voor het (verloren) paradijs; Ruben, die probeert het gezin bij elkaar te houden, en vader Hans die in de ban raakt van een strenggelovige groepering, die op zijn veel te vroege sterfbed definitief een wig drijft tussen de gezinsleden. Brengschuld werpt nieuw licht op de teloorgang van de kwekerij. Want de godsdienstwaanzin van Hans was niet de enige oorzaak.

Op zijn 84ste verjaardag wordt Ruben onherroepelijk overspoeld door herinneringen aan vroeger, en aan wat zijn eigen aandeel is geweest in de verdrijving uit het paradijs. Om de geldzorgen van zijn ouders op te lossen, vroeg Ruben als tiener hulp aan hun rijke buurman Delgijer. Die bood Hans en Margje aan een stuk braakliggend land van hen te kopen, zodat hij daar een manage te bouwen voor zijn dochters. Met de nodige aarzeling waren Hans en Margje akkoord gegaan – een fatale vergissing.

Want Delgijer toonde zich een onbetrouwbare slang, en de voorgehouden glanzende appel bleek een slinkse list. De egoïstische rijkaard bouwde namelijk geen kleine manage voor zijn kinderen, maar een joekel van een sporthal met bar. Dronken sporters zwalkten over het terrein van de kwekerij, bevuilden de boel en vertrapten de zaaibedden van de scabiosa en andere bijzondere planten. Zo luidde Rubens liefdevolle daad het begin in van het einde. Hans, Margje, Ruben en zijn jongere broer Tom lijden ieder op hun eigen manier onder de situatie en proberen die ook op hun eigen wijze het hoofd te bieden.

mélancolique

Brengschuld is een weemoedig verhaal over schuld en boete, kansen en noodlot. Met elke nieuwe roman legt Siebelink een klein stukje van de grote puzzel van dit veelomvattende, op zijn eigen jeugd gebaseerde levensverhaal. Hij is een meester in het schilderen van een sfeer en landschap. En van het alledaagse, ploeterende leven van kleine burgers, die weliswaar keihard werken maar voor wie desondanks een betere financiële situatie niet lijkt weggelegd, omdat de rijken nu eenmaal altijd aan het langste eind trekken. Een verhaal dat tegen het licht van de huidige economische situatie in Nederland nog meer aan betekenis wint.

Bon à savoir Bon à savoir
Jan Siebelink, Brengschuld (176 p.), De Bezige Bij, € 23,99

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Étiquettes:

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais