Meteen naar de inhoud

*Met geluid!* Waarom de show van het Holland Festival voorlopig nog niet hoeft te stoppen

‘Please stop the show!’, riep een 83-jarige oud-recensent vanaf de achterste rij. Theater Frascati viel even stil. Zo’n onderbreking bij de traditioneel feestelijke persconferentie van het Holland Festival was er eigenlijk nog nooit geweest. En dat terwijl Faustin Linyekula net op dreef was gekomen met vertellen over de projecten die hij met zijn Studio Kanako in Kisangani uitvoert. Ze zorgden bijvoorbeeld voor openbare drinkwatertappunten toen ze bij een dansproject in een achterstandswijk schoon water nodig hadden voor de dansers.

Volgens de zelfbenoemde logemuppet was het allemaal ‘performance’. Hij vond het welletjes. Dat hij de conferentie onderbrak terwijl net een zwarte artiest aan het woord was, zal hopelijk aan toeval te wijten zijn.

Luister hier naar het fragment:

Sahara

Toeval of niet, dat het Holland Festival dit jaar heeft gekozen om zich bij het programma te laten leiden door twee spraakmakende artiesten uit subsaharaans Afrika geeft urgentie mee. De hoge cultuur krijgt nu een flinke injectie uit een culturele bron die wat dichter bij de mensen staat. William Kentridge en Faustin Linyekula, de een Zuidafrikaan, de ander Kongolees, brengen een geluid mee dat we niet eerder zo scherp binnenkregen, zelfs niet onder de zeer op de actualiteit gefocuste Ruth Mackenzie.

Dat geluid is het geluid van zowel ongehoorde Afrikaanse slachtoffers van de eerste wereldoorlog als de levenslust en rauwe kracht van muziek en dans uit de plek waar hiphop zijn inspiratie vandaan haalt. Linyekula gaat ook Amsterdam Zuidoost in met Parlement Debout, een optocht waarin lokale en internationale kunstenaars aan bod komen. Mogelijk van bovenaf in de gaten gehouden door een politiehelicopter.

Stockhausen

Vier van die vliegmachines zullen overigens opdraven boven de Gashouder van de Westergasfabriek waar ze acte de presence moeten geven als instrument bij Aus Licht. Dat monsterproject, een selectie van 15 uur uit het 29 uur durende meesterwerk Licht van Karl Heinz Stockhausen, is even markant als gedenkwaardig. Stockhausen, de megalomane componist die door sommigen wordt gehaat, maar inmiddels door meer mensen wordt omarmd, staat immers voor de vernieuwing in de laatste vijf decennia van de twintigste eeuw. Het Holland Festival speelde zich ondanks uitstapjes naar de popcultuur toch af in de zalen waar klassieke muziek en opera nodig opgefrist dienden te worden. De meest integrale, en bovenal meest eervolle uitvoering die Stockhausen nu krijgt onder regie van Pierre Audi zet dus een punt in die geschiedenis. Misschien zelfs wel erachter.

Er staan immers nieuwe vernieuwingen te wachten. Hiphop-cultuur bijvoorbeeld. Op zich is die al sinds de late jaren zeventig van de vorige eeuw bepalend voor de popmuziek. Pas de laatste maanden verschijnen er grote stukken over in de krant. Maar Hiphop is dus al jaren huge. Met Kanye West als de inmiddels al weer bijna achterhaalde moderne Stockhausen van de Hiphop, en moderne dans uit de banlieues als niet te negeren oerkracht. Frans en rap. een betere combi is er niet, zoals zal blijken uit de voorstelling Le Jeune Noir à l’épée, die te zien zal zijn in het Muziekgebouw. Dat Baudelaire rapteksten schreef: er is opeens zoveel mogelijk.

Zonder muur

De komende maanden zullen we je op de hoogte houden van de show die voorlopig nog wel even doorgaat in Amsterdam. In samenwerking met het Holland Festival brengt Cultuurpers voorbeschouwingen en analyses, en belichten we de beste doelpunten. Zonder betaalmuur. Wil je niets missen? Word lid!

Goed om te weten Goed om te weten

In totaal presenteert het Holland Festival 64 producties met 139 voorstellingen, concerten en evenementen, verdeeld over 26 dagen, waaronder 9 wereldpremières, 7 Europese premières en 20 Nederlandse premières. Het festival duurt van 29 mei tot en met 23 juni 2019. Bekijk het programma hier.

Kijk hier naar de videos die we op twitter schoten van de persconferentie:

 

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
KLein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands