Meteen naar de inhoud

Afscheidsvoorstelling ‘Ik ben er even niet’ van Moniek Merkx moet je gezien hebben

Wat kan kunst voor kinderen toch mooi zijn als er een echte kunstenaar mee bezig is. Wanneer thema’s als dood, verliefdheid, eenzaamheid en buitensluiting op een zo mooie manier invoelbaar worden gemaakt dat je met een dieper gevoel over het leven naar buiten stapt?

Met theatermaaktser Moniek Merkx, kan dat. Een jaar geleden nam ze afscheid als artistiek leider van het Rotterdamse gezelschap Maas Theater en Dans. Nu pas is haar afscheidsvoorstelling te zien, en die moet je gaan zien, ook als je geen kinderen hebt.

Het muziektheaterstuk heet ‘Ik ben er even niet’ en is een voorstelling geworden die op een prachtige manier afrekent met een tijd van lockdown en isolatie.

Heroes

Denk bij de beelden die je te zien krijgt aan het werk van Jeroen Bosch, Magritte of Salvador Dali, maar dan op een draaitoneel van een paar meter breed. Boven dat toneel twee monitoren waarop we kinderen zien die teksten uitspreken van oudere mensen, om dat toneel heen een soort showgordijn waar we een buitenwereld of een hemel kunnen denken.

Het begint met eenzame ouderen die eenzaam naar een betere werkelijkheid overgaan en eindigt met jongeren die nog moeten leren hoe dat is: dicht bij anderen zijn. Dit alles begeleid door een soundtrack waarin ook nog eens een prachtige cover van Bowie’s ‘Heroes’ te genieten valt. Uiteindelijk eindigt het met een luchtig beeld waarvan je met je hoofd in de wolken het theater verlaat.

Laatste van een generatie

Moniek Merkx is een van de laatste vertegenwoordigers van de generatie theatermakers die van het Nederlandse jeugdtheater iets gemaakt hebben dat wereldwijd bewondering oogst. Belangrijkste kenmerk van die generatie is dat ze voor het eerst onderkenden dat kinderen veel meer verbeelding en incasseringsvermogen hebben dan ouders en ouderen vaak denken. Hun theater ging niet op de knieën, maar klom vaak naar een nog hoger plan dan theater dat exclusief voor volwassenen gemaakt wordt: abstracter, wilder, gewaagder en eigenlijk altijd mooier en leuker.

Eerder dit jaar nam generatiegenoot Josee Hussaarts gedwongen afscheid als artistiek leider van het Nijmeegse jeugdtheater Kwatta, en ook Hussaarts stelt, net als Merkx, het eigen kunstenaarschap centraal. Het zijn twee voorbeelden van makers die een nieuwe generatie hebben opgeleid in de durf om grenzen te verleggen voor een publiek dat de wereld nog als grenzenloos ervaart.

Die vrijheid, die de kinderen ervaren in het theater dat door mensen als Merkx is ontwikkeld, raak je als mens in je verdere leven meestal kwijt, omdat er chefs, buren, een god of een socialemediareputatie in de weg staan. Wil je nog een keer meemaken wat er aan verbeelding mogelijk is, ga dan naar deze voorstelling van Maas Theater en Dans.

Goed om te weten Goed om te weten

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands