Berichten over de ineenstortende muziekindustrie zijn niet van de lucht. Overleven doe je naar verluidt als muzikant niet meer op grond van plaatverkoop (alleen). In nichegenres valt echter goed het hoofd boven water te houden. Zo bewijst ook de band Current 93, die afgelopen week in Stadtgarten, Keulen concerteerde.
Veel live spelen en merchandise verkopen lijkt het gulden devies voor wie wil overleven in een muziekindustrie die het niet meer van de platenverkoop moet hebben. Of: zoveel mogelijk zelf doen. Dat bewijst Einstürzende Neubauten bijvoorbeeld. Deze Berlijnse industrialband laat fans voor-intekenen op de nog te verschijnen plaat, waardoor de groep de fondsen verzamelt om die plaat ook te kunnen maken. Dat kan al met een relatief kleine kring van een paar duizend ‘believers’. Een tournee na het verschijnen levert dan – met de gages en aanvullende merchandise – de nodige extra financiën op en zo houden de Berlijners het al een tijd prima vol.
Veel spelen is aan David Tibet en zijn apocalyptische folkband Current 93 niet besteedt. Vijf shows op rij en dan weer huiswaarts: de ‘gentlemen’s tour’ noemt Tibet dat. Op 24 maart verscheen het nieuwe album ‘Honeysuckle Aeons’ en vijf dagen later stond Current 93 in de Keulse Stadtgarten.
Van de tournee-opbrengsten moet Tibet het niet hebben. Hij treedt weinig op en in Stadtgarten passen nog geen vijfhonderd man, bij kaarten die maar twintig euro kosten. Wel laat Tibet zijn platen ook voorfinancieren en brengt hij bijzonder materiaal op de markt in kleine oplagen. Speciaal voor de Keulse fans maakte hij twee zeefdrukken die alleen op de show te koop waren en gretig aftrek vonden.
Tibet slaagt erin buiten de ondergang van de muziekindustrie te blijven, omdat hij alles wat hij doet met liefde en oog voor kwaliteit doet. Of hij nu live optreedt, een plaat opneemt of een boek met teksten schrijft. Een nieuwe release van Current 93 is steevast vlekkeloos opgenomen, steekt in de prachtigste hoezen en kent geen ‘fillers’. Een concert van Current 93 is een zeldzaamheid (al speelt de groep dit jaar verrassend vaak, vergeleken bij maar twee Londense concerten in 2010) en tegelijk een ervaring waarover velen aan vrienden en bekenden zullen vertellen. De intensiteit van de shows leidt tot ware catharsiservaringen: de toeschouwers voelen zich verbonden met de muziek, de maker en elkaar.
Devotie is fans van Current 93 eigen. Zij zullen de volgende plaat dus hoogstwaarschijnlijk met alle liefde voorfinancieren. Zij zullen ook vallen voor de uitgekiende merchandise. Zij zijn doordrongen van de zeldzaamheid van de concerten en tekenen dus op zeker present. Zij zijn over het algemeen zo vol van de platen en concerten dat ze anderen erover vertellen en (proberen te) bekeren. Een trouwe fanschare die ook nog werkt als levende reclamezuil én propagandamachine: wat kan een artiest zich nog meer wensen? Current 93 overleeft zo de alomtegenwoordige apocalyps in de muziekindustrie met glans en dat al jarenlang. Waar in de mainstream van de pop en rock steen en been geklaagd wordt, blijken niches als industrial en apocalyptische folk in ieder geval springlevend.
Gezien: Current 93, Stadtgarten, Keulen, Duitsland, dinsdag 29 maart 2011