Ga naar de inhoud

Originaliteit beloond bij Oscars 2012

Je kan moeilijk beweren dat het een verrassende uitslag was, want al wekenlang – wat zeg ik, maanden – werd The Artist genoemd als geheide Oscarfavoriet. Toch is de bekroning van deze grotendeels zwijgende Franse zwartwit-film die een ode brengt aan het einde van het tijdperk van de stomme film in Hollywood het bewijs dat originaliteit nog altijd telt in het vaak voor conservatief versleten Amerikaanse bolwerk.

The Artist

The Artist is niet alleen een verrukkelijk charmante  film, maar ook een die met veel zwier, raffinement en vooral veel lef tot een voortreffelijk einde is gebracht. Ook het feit dat The Artist in zoveel opzichten een uniek buitenbeentje is dat eigenlijk met geen enkele concurrent vergeleken kon worden zal hebben meegespeeld.  In Cannes leek hij nog kansloos te zijn omdat een komedie min of meer uitgesloten is van de Gouden Palm – zo menen sommigen – maar dat is nu dubbel en dwars rechtgezet.

En passant nam The Artist ook gelijk maar de Oscars voor beste regie, beste acteur, beste kostuumontwerp en beste muziek meer naar huis. Toch was er nog een film die vijf Academy Awards scoorde, en dat was Martin Scorsese’s 3D-sprookje Hugo, over het jongetje dat achter de klok van het station van Parijs woont. Ook Hugo brengt een ode aan de filmgeschiedenis, met name aan de pionier van de fantastische film Georges Meliès. Een beetje sneu voor Scorsese is wel dat die vijf Awards (fotografie, decorontwerp, geluidsmontage en -mixage en visuele effecten) bijna allemaal een soort troost-Oscars zijn.

Jammer was dat de altijd weer ongelooflijke goede, maar misschien met te weinig spektakel acterende Michelle Williams (My Week With Marilyn) de actrice-Oscar naar Meryl Streep (The Iron Lady) zag gaan. Want dat Streep ook heel goed is, dat weten we nu wel.

In de categorie beste niet-Engelstalige film was ik even bang dat crowd pleaser Monsieur Lazhar (publieksprijs Rotterdam) met de bekroning aan de haal zou gaan, maar gelukkig werd het toch het met grimmige doortastendheid geregisseerde Iraanse scheidingsdrama en Gouden Beer winnaar van vorig jaar A Separation. Geen opzienbarende, maar wel verdiende keuze.

Leo Bankersen

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands