Meteen naar de inhoud

Kevin Spacey: ‘Televisie zal fundamenteel veranderen door komst Netflix’

Driekwart van de proefafleveringen voor series in de VS leidt niet tot een vervolg. Voor House of Cards, de serie waarmee het on demand en streaming videokanaal Netflix definitief doorbrak in Amerika, is geen proefaflevering gemaakt. De grote omroepen weigerden de serie zonder pilot te maken, maar Netflix zag direct in dat er een voldoende groot publiek voor zou zijn. Dat was geen toevalstreffer, legt acteur Kevin Spacey uit in deze video, maar een kwestie van weten wat je publiek wil, en zeker weten dat er een publiek is voor wat je aanbiedt: ‘Geef je publiek wat het wil, wanneer het dat wil en op de manier waarop het dat wil, en vraag daar een redelijke prijs voor.’

‘We wisten dat ze een serie maakten die het moest hebben van een traag ontwikkelende verhaallijn, dat de complexe karakters zich ook pas in de loop van de tijd zouden tonen aan de kijkers en dat het verhaal aan diepgang zou winnen met iedere gemaakte aflevering. Zo’n serie zou het nooit halen met een proefaflevering.’

Netflix, vanaf 11 september ook in Nederland beschikbaar, is niet afhankelijk van primetime, late-night of andere halszaken waar de omroepindustrie nu mee werkt. Series zijn op elk moment van de dag beschikbaar, en worden van de eerste tot de laatste aflevering compleet aangeboden. Het denken over doelgroepen wordt daarmee ook totaal anders, want die doelgroepen kunnen nu uitsluitend op de inhoud bepaald worden, en niet op de omvang van hun beurs, of het tijdstip waarop ze voor de buis zitten.

Ik ben wel benieuwd wat dit voor gevolgen voor het Nederlandse tv-dramaproductieklimaat gaat hebben.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands