Na drie eeuwen koloniale onderdrukking en uitbuiting is het inmiddels pay-back time. Wij, het nageslacht van de zeemacht die er nootmuskaat kwam halen, zijn daar echter niet zo goed in. Want wij komen terug naar Indonesië met massatoerisme, goedkope kledingververijen en multinationals als Unilever. We doen weinig anders dan de boel verder leegtrekken. Economisch, maar ook cultureel.

Dit kan onderwerp zijn voor een opera. Blijkt. Ine Aya ging op het Holland in première. Een gelegenheidssamenwerking tussen regisseur Miranda Lakerveld en de Indonesische componist Nursalim Yadi Anugerah.

Turandot

Beste lezer: Donaties zijn welkom!
Je kunt dit verhaal gratis lezen. Dat kan dankzij donaties van lezers. Jij mag dus ook helemaal zelf bepalen wat dit verhaal je waard is.
Ondersteun deze auteur!

Laat je waardering voor dit verhaal blijken.

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Miranda Lakerveld is van de afdeling cross-cultureel. Zij mengt westerse tradities met die van andere oude culturen en probeert daar meerwaarde mee te scheppen. Ik zag in een vorig haar Iraanse versie van Turandot (Turan Dokht) en was matig geboeid, zeker omdat er geen echte harmonische vergroeiing ontstond. De Iraanse en de westerse van waren te zeer voor verschillende oren bedoeld om in samenklank meer op te leveren.

Ine Aya heeft last van een andere kunstmatigheid. Uitgaande van de cultureel-antropologische wijsheid dat verhalen in verschillende culturen vaak dezelfde kenmerken hebben, verbond Lakerveld als librettist s Ring des Nibelungen met het Kayan-epos Takna’ Lawe’. Zo maken we mee hoe Wodan, de Germaanse oppergod van de door geschapen noordelijke mythologie, zich tot ieders leedwezen vestigt in de sboom die al millennia centraal staat in de natuurreligie van Kalimantan. De boom sterft een langzame , zoals te verwachten is, maar toch eindigt het stuk hoopvol, omdat de natuur meer troeven in handen heeft dan Wodan.

Mondorgels

Voor je verder leest...

We hebben inmiddels al bijna 300 leden. Mensen zoals jij, met een hart voor kunst.
Word ook lid, kijk hier:

Hoezeer bij tijden ook mooi, bleef de opera toch steken in een soort toeristische schoonheid. Dat zat hem ook een beetje in de uitleggerige lichtkrant in het decor van digitale batikmotieven, die melding maakte van het verwoesten van het regenwoud, zeker sinds Unilever de Palmolie ontdekte als basis van alles. Lakervelds insteek is ook stevig , terwijl Anugerah dat woord bijna schrikachtig vermeed. Hij is vooral bezig met het  behoud van het culturele erfgoed van de volkeren van Kalimantan. Een erfgoed dat zo nauw verweven is met de natuur waarin ze , dat schade aan die natuur het onvermijdelijke einde van de cultuur met zich meebrengt. Als hij daar een flirt met Wodan voor nodig heeft, so be it.

Zulke verschillen in insteek waren voelbaar en het leverde op de terugweg naar huis lastige gedachten op: in hoeverre legt Lakerveld, met haar netwerk, haar sponsors, haar zekere programmering in s, haar wil op aan de vernieuwers van de lokale kunstscene, in dit geval Anugerah? Terwijl die laatste vooral wil dat zijn landelijk gehoord wordt door zijn eigen mensen, en natuurlijk de mensen die ooit vertrokken zijn?

Wat heeft hij met , een zeer Europese componist die weer wel enorm putte uit oosterse mystiek, maar dan van de romantische soort? Is dit cultureel kolonialisme, of is het een buitenkans om op een andere, meer gevoelsmatige manier kennis te maken met de cultuur van zo’n beladen deel van de wereld?

Ik ben er nog niet uit.

Foto bovenaan:
Wodan in de levensboom. Foto: Nichon Glerum

Over de auteur van dit verhaal:


Laat je waardering voor dit verhaal blijken.

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top