Skip to content

Sculpted Ovation for 'ingenious' conductor Iván Fischer

“Programmatisch vernuft gaat bij Fischer gepaard aan eclatante en fijnbesnaarde uitvoeringen”. Als iemand dat van je zegt heb je dus een prijs verdiend. Dat vond de jury van voorheen de Klassieke Muziekprijs dus ook van Iván Fischer, de van oorsprong Hongaarse dirigent die daarom op maandag 17 oktober 2011 werd beloond met de ‘Ovatie’. En dan is dus de ‘Ovatie’ een prijs, bestaande uit een beeldje van Iris Le Rütte (geen familie) en niet dat gebeuren waarbij mensen na afloop van een concert opstaan en in de handen klappen of hun jas pakken of allebei.
Wat de jury vond van Ivan Fischer? Het rapport zegt het volgende:
“Onder de noemer Het Geheim leidde Iván Fischer het afgelopen seizoen het Koninklijk Concertgebouworkest. Op het programma stond de concertante uitvoering van de derde akte van Wagners Lohengrin, gecombineerd met de opera Hertog Blauwbaards Burcht van Béla Bartók.
Het uitzonderlijke succes van de uitvoeringen was gebaseerd op meerdere factoren; Fischer heeft een bijzonder talent voor het bouwen van thematische programma’s. Daarnaast is hij in staat zangers tot grote prestaties te brengen. Ook zijn repetitietechniek  – waarmee hij musici aanmoedigt met een bijna kamermuziekachtige attitude te spelen – werpt zijn vruchten af. Drie magische uitvoeringen waren het resultaat. In hetzelfde seizoen onderstreepte Fischer zijn kwaliteiten met onderscheidende Wagner-programma’s in Vredenburg en Muziekgebouw Eindhoven. Eerder dat jaar had Fischer met zijn eigen Boedapest Festival Orkest, Collegium Vocale Gent en de sopraan Sibylla Rubens het Concertgebouw bezocht. Het programma met werken van Arvo Pärt, Béla Bartók en Wolfgang Amadeus Mozart maakte grote indruk door Fischers inzicht in de zo verschillende composities en de fijnzinnigheid waarmee hij ze ieder op een eigen, unieke manier tegemoet trad”
De jury van de Ovatie 2011 bestaat uit voorzitter Gabriël Oostvogel (directeur Concert- en congresgebouw de Doelen Rotterdam); Yvonne van den Berg (programmeur klassieke muziek, De Oosterpoort Groningen); Frank Veenstra (artistiek leider Muziekcentrum Frits Philips Eindhoven); Jan Raes (algemeen directeur Koninklijk Concertgebouworkest); Henk Swinnen (artistiek
leider Rotterdams Philharmonisch Orkest); Bela Luttmer (muziekjournaliste); Simon Reynink (directeur Concertgebouw Amsterdam en Tino Haenen (directeur Muziekgebouw aan ’t IJ

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site when appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)