Three-quarters of pilot episodes for series in the US do not lead to a sequel. For House of Cards, the series with which the on-demand and streaming video channel Netflix final breakthrough in America, no pilot episode was made. Major broadcasters refused the series without pilot to make, but Netflix immediately saw that there would be a large enough audience for it. That was geen toevalstreffer, legt acteur Kevin Spacey uit in deze video, maar een kwestie van weten wat je publiek wil, en zeker weten dat er een publiek is voor wat je aanbiedt: ‘Geef je publiek wat het wil, wanneer het dat wil en op de manier waarop het dat wil, en vraag daar een redelijke prijs voor.’
‘We wisten dat ze een serie maakten die het moest hebben van een traag ontwikkelende verhaallijn, dat de complexe karakters zich ook pas in de loop van de tijd zouden tonen aan de kijkers en dat het verhaal aan diepgang zou winnen met iedere gemaakte aflevering. Zo’n serie zou het nooit halen met een proefaflevering.’
Netflix, vanaf 11 september ook in Nederland beschikbaar, is niet afhankelijk van primetime, late-night of andere halszaken waar de omroepindustrie nu mee werkt. Series zijn op elk moment van de dag beschikbaar, en worden van de eerste tot de laatste aflevering compleet aangeboden. Het denken over doelgroepen wordt daarmee ook totaal anders, want die doelgroepen kunnen nu uitsluitend op de inhoud bepaald worden, en niet op de omvang van hun beurs, of het tijdstip waarop ze voor de buis zitten.
Ik ben wel benieuwd wat dit voor gevolgen voor het Nederlandse tv-dramaproductieklimaat gaat hebben.