Skip to content

Greco en Scholten verdelen aandacht tussen CCN Ballet Nationale de Marseille en ICK Amsterdam

Minister Filipetti heeft groen licht gegeven. Emio Greco en Pieter Scholten worden inderdaad de nieuwe artistiek leiders van CNN Ballet National de Marseille. Een gezelschap met dertig dansers, 60 werknemers in totaal, in een gebouw met 9 studio’s en een theaterzaal. Wie krijgt dat in Nederland nog voor elkaar?

ICKamsterdam verklaart in een persbericht dat Greco en Scholten hun tijd tussen CNN Marseille en ICK Amsterdam gaan verdelen. De twee instellingen zullen samenwerken, maar er vindt geen fusie plaats. Het naar verluidt inderhaast opgestelde en naar men mag aannemen zeer ambitieuze plan voor CCN Marseille behelst de opbouw van een vernieuwend balletgezelschap op basis van de eigen “dansvorm”, en het stimuleren van “grensoverschrijdend talent”.

Ooit stond het fenomeen Centre Choreographique National model voor het Internationaal Choreografisch Kunstencentrum in Amsterdam. Nu zijn de rollen omgekeerd en wordt het CNN Marseille allicht omgevormd naar ICK’s model. Naast het werk aan producties en repertoire zou er dan geïnvesteerd gaan worden in de opbouw van carrières van jongere collega’s en in onderzoek, overdracht van kennis en educatie.

De opvolging is in Frankrijk onderwerp geweest van verhit debate. Nadat Frédéric Flamand afgelopen september zijn vertrek aankondigde, werd er door de Franse bestuurders per open inschrijving naar een opvolger gezocht, zoals in dit blog van Fabien Rivière mooi staat beschreven, inclusief de advertentietekst.

dp extremalism
dp: extremalism 2012

Greco en Scholten, die in 2012 ‘Double Points: Extremalism‘ bij het gezelschap in Marseille maakten, en daar naar eigen zeggen een goede band opbouwden met de hele crew, gingen van de longlist naar de shortlist en lichtten afgelopen weekend hun plannen toe voor een uit louter bestuurders bestaande, vijftien-koppige sollicitatie-commissie. Ze bleken favoriet.

De voormalige artistiek leider, de Belg Frédéric Flamand, verwierf voor zijn benoeming in 2004 reeds internationale faam met Plan K en Charleroi Danses. De afgelopen jaren maakte hij in Marseille grootse producties in samenwerking met beeldend kunstenaars en architecten zoals Ai Wei Wei en Diller&Scofidio. Deze projecten konden moeilijk op tournee en kostten veel geld. Ze leidden misschien ook af van de opdracht die het CCN heeft, en dat heeft mogelijkerwijs de roep om verandering aangewakkerd. Onder de choreografen die Flamand uitnodigde waren ondermeer Lucinda Childs, Olivier Dubois, Emanuel Gat en Yasuyuki Endo.

Het is nu afwachten hoe Greco en Scholten de dans-centra daadwerkelijk gaan leiden. Met de mogelijke verhuizing naar Felix Meritus heeft het duo zich ook in Amsterdam een nieuwe start-up voorgenomen. Belangrijk lijkt daarom de vraag of zij de combinatie van kleinschalige organisatie en grootschalig effect willen doorzetten. Kan het vele verknopen en netwerken dat zij gewoon zijn in hun even internationale als Amsterdamse praktijk, gecombineerd worden met de ‘verzorging’ van een grote groep dansers en een koffer vol divers repertoire op standplaats in Marseille? Of moeten we het andersom zien: dat er een luchtbrug Marseille-Amsterdam wordt aangelegd, om het teneergeslagen dansklimaat in Nederland te voorzien van zuurstof en energie uit een metropool aan de rand van Europa?

Tot slot, CNN Ballet National de Marseille deelt zijn bijzondere huisvesting met de École Nationale Supérieure de Danse de Marseille. De school trekt jaarlijks 120 jonge dansstudenten, die in 9 jaar tot professionele dansers worden opgeleid. Daar ligt misschien nog een heel ander project in het verschiet.

dp:extremalisme-trailler, uit 2012

 

5 thoughts on "Greco en Scholten verdelen aandacht tussen CCN Ballet Nationale de Marseille en ICK Amsterdam"

Comments are closed.

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt is dramaturg en criticus. Zij werkt o.a. met Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora en Branka Zgonjanin. Zij schrijft over dans en theater voor Cultureel Persbureau, Theaterkrant en Dansmagazine. Tussen 1989 en 2001 mixte zij tekst als geluid bij Radio 100. Tussen 2011 en 2015 ontwikkelde zij een minor voor de BA Dance, Artez, Arnhem – over artistieke processen en eigen onderzoek in dans. Binnen haar werk heeft zij speciale aandacht voor de betekenis van archieven, notatie, discours en theatergeschiedenis in relatie tot dans in Nederland. Samen met Vera Sofia Mota onderzoekt zij in opdracht van www.li-ma.nl het werk van video-, installatie- en peformance- kunstenaar Nan Hoover.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)