Skip to content

Je mag 1 vraag stellen aan theaterlegende Peter Brook, wat ga je vragen?

Ik ga op 7 mei 2014 in Parijs praten met Peter Brook. Voor mensen die theater hebben gestudeerd is dat iets heel bijzonders. De man schreef ooit een heel overzichtelijk en handzaam boekje dat bij alle theatermensen in de kast staat: The Empty Space. Maar hij was ook de regisseur van voorstellingen waar meer mensen bij geweest zijn dan er ooit stoelen waren. Ofwel. Op feestjes is het durven of kunnen zeggen dat je wel eens bij een voorstelling in Les Bouffes Du Nord bent geweest, of negen uur in een steengroeve bij Avignon hebt gezeten, een manier om in ieders achting te stijgen. Shakespeares ‘Tempest’ regisseerde hij vele malen tijdens zijn carrière, omdat hij steeds maar niet de juiste toon wist te vinden om dit stuk alle eer te bewijzen. Al die uitvoeringen waren overigens prachtig, onmisbaar en totaal anders.

Peter Brook is al een legende voor hij doodgaat, en dat is maar weinigen gegeven. Nu is hij 89. Niet eens breekbaar, nog steeds vitaal. Hij komt naar het Holland Festival en ik mag vooraf gaan kijken naar zijn voorstelling ‘The Valley of Astonishment‘. Misschien wel de laatste voorstelling die hij ooit maakt, maar misschien ook niet.

Ik mag de dag erna met Peter Brook spreken, en daar maak ik me nu dus al zorgen over.

[Tweet “Wat vraag je aan iemand wiens werk je altijd als een bijbel hebt beschouwd?”]

Wat vraag je aan een god? Kom ik überhaupt uit mijn woorden? En wat gaan die andere twee journalisten vragen, die bij het interview aanwezig zijn? Moet ik de slimste zijn? De domste?

Tijd om jou in te schakelen. Wat wil je weten van Peter Brook? Wat zou jíj hem vragen als je hem mocht interviewen? Stel je vraag in de comments hieronder, en ik kijk of ik hem durf te stellen. En of ik hem mag stellen van mijn collega’s.  

14 thoughts on “Je mag 1 vraag stellen aan theaterlegende Peter Brook, wat ga je vragen?"

  1. Maria van Warmond

    Wordt het niet steeds moeilijker, in deze door de nieuwe media overspoelde technocratische wereld, om momentum te voelen bij een theatervoorstelling? Wat doet iemand besluiten om juist een theatervoorstelling te gaan zien, voelt u ook dat die verhouding met het publiek stroever is geworden? Hoe moet de theatermaker die veranderingen constructief verwerken?

Comments are closed.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)