Skip to content

The five shows you must see in May

Nederlandse Reisopera, Gluck: Orphée et Eurydice (opera), 1 mei t/m 6 juni

Verpletterend debuut van regisseur Floris Visser bij de Nederlandse Reisopera. Hij toont geen eeuwenoude opera over een nog veel oudere mythe, maar legt de kern van Glucks opera bloot. Het resulteert in een hartverscheurende voorstelling over rouw en het onvermogen te accepteren dat je geliefde er niet meer is. playlist

Toneelgroep Oostpool / Introdans: Het slecht bewaakte meisje (jeugd/dans), 8 t/m 17 mei

Regisseur Timothy de Gilde en choreograaf Adriaan Luteijn bewerkten de balletklassieker La fille malgardée. In de wereld van Ritalin, ‘likes’, ‘hashtags’, selfies, plastische chirurgie, CITO-training en avatars is deze Fille Mal Gardée een slecht bewaakt meisje dat laat zien dat je niet altijd in alles perfect hoeft te zijn. Mét kippendans. playlist

De Nationale Opera, Berlioz: Benvenuto Cellini (opera), 9 t/m 28 mei

De Britse pers kwam superlatieven tekort van de tweede operaregie van voormalig Monty Phyton Terry Gilliam. Berlioz’ groots opgezette opera over 16e-eeuwse beeldhouwer wordt door Gilliam omgetoverd tot een waar spektakelstuk, compleet met vuurspuwers, gigantische carnavalsmaskers en steltenlopers. playlist

Compagnie Marius, Figaro (toneel): 21 t/m 24 mei

Ruim vier uur durende openluchtvoorstelling tijdens Operadagen Rotterdam waarin Waas Gramser en Kris Van Trier terugkeren naar het stuk waarop zowel Mozarts Le nozze di Figaro als Rossini’s Il barbiere di Siviglia gebaseerd zijn. Beaumarchais’ toneelstuk biedt een ware ‘tsunami aan intriges’ vol list, bedrog en de onstilbare honger naar liefde.

fABULEUS, De Metsiers (jeugd): Festival Havenwerk, 30 mei

Tijdens een van de leukste jeugdtheaterfestivals van ons land, Festival Havenwerk in Deventer, kun je voor een spotprijs twee dagen lang tientallen voorstellingen, optredens en presentaties zien. Daarbij de Nederlandse première van De Metsiers van het Vlaamse fABULEUS. Hugo Claus was negentien toen hij zijn debuutroman De Metsiers schreef. In deze theaterbewerking zijn de zes actrices net zo jong als Claus toen. Regisseur Carl von Winckelmann herwerkte de roman tot een sobere, maar intense voorstelling, waarin de spelers geen ander houvast hebben dan de tekst en elkaar.

 

Henri Drost

Henri Drost (1970) studied Dutch and American Studies in Utrecht. Sold CDs and books for years, then became a communications consultant. Writes for among others GPD magazines, Metro, LOS!, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers and Cultureel Persbureau/De Dodo about everything, but if possible about music (theatre) and sports. Other specialisms: figures, the United States and healthcare. Listens to Waits and Webern, Wagner and Dylan and pretty much everything in between.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)