Skip to content

Marie Goeminne (Dansmakers) reconciles you with death in 'Have I been here before'

You instinctively flee from death, but in 'Have I been here before' choreographer Marie Goeminne actually brings death close. Not threatening, but close to your skin and hand in hand with life. She shows death and life in an intimate entanglement.

Photo: Eva Gjaltema

Drie danseressen gaan geconcentreerd en kwetsbaar op in een stroom, waarin leven ontstaat, doorgegeven wordt, in de dood overgaat en daarna opnieuw begint. Ik vind het typisch vrouwelijk dat de dood niet als een einde wordt voorgesteld. Leven en dood vormen een cyclus die nooit stopt. Het toneelbeeld, een licht en een donker vlak, suggereert dat dood en leven twee gescheiden werelden zijn. Maar de grens wordt gaandeweg diffuus. Een gestrekte arm reikt in de andere wereld. De levensenergie is overal even sterk.

Energy

 

In die energie, die langzaam groeit, word ik als toeschouwer helemaal meegesleept. De voorstelling begint met een scène die associaties oproept met een geboorte. Prille energie. Zoals je je voelt als je, net ontwaakt, over de rand van de slaap de lichte wereld inkijkt. Ik zie verbazing over een lichaam dat beweegt.

De onstuitbare energie wordt verklankt door een soundscape. Er raast een storm door de ruimte, die de schaduwen van boomtakken onrustig laat bewegen. Het leven wordt nooit met rust gelaten. De storm is een oneindige krachtbron, maar voelt ook koud en eenzaam. Bij zo’n geluid zoek je beschutting bij een ander.

De storm neemt af en zwelt weer aan, net als de energie van de bewegingen. Leven komt op, krijgt intensiteit en vloeit weer weg. Opbloeien en vergaan, telkens weer, dat is de cyclus van leven en dood. Het lijkt of de voorstelling ademt. Lucht nemen en lucht teruggeven. De performers bevinden zich in een eeuwige cirkel van aantrekking, elkaar zoeken en weer loslaten.

Dizzy

In een mooi opgebouwde climax groeit de energie van de bewegingen. Ze beginnen teder, maar worden duizelingwekkend en gevaarlijk. De extatische rondedans waarin de vrouwen elkaar meesleuren, moet wel eindigen in de dood.

Door de storm loopt als een fijne draad de kleine, subtiele band tussen de drie vrouwen. Ze pakken elkaar vast, omarmen elkaar en spelen met oogcontact. In dat samenspel zit uiteindelijk meer kracht dan in de storm. De vrouwen zoeken elkaar, over de dood heen. De intimiteit tussen moeder en kind bij de geboorte is dezelfde als tussen een levende en een dode. Een dood lichaam roept als vanzelf het verlangen naar leven op.

Photo: Eva Gjaltema

De bewegingen zijn helder en komen eenvoudig over. Toch zijn ze beeldend en eindeloos rijk. De eindscène, waarin met een aardse cirkelgang het leven wordt doorgegeven, is onvergetelijk.

One breath

‘Have I been here before’ is een geruststellende voorstelling, een beleving waar ik me met gemak aan toevertrouw. Er gaat troost vanuit, niet alleen door de mooie manier waarop vasthouden en loslaten in beeld wordt gebracht. Kou en eenzaamheid bestaan niet.

Het is geweldig zoals de de danseressen (Maaike van de Westeringh, Anne-May de Lijser en Zoé Leduc) één adem lijken te delen. Al hun bewegingen maken ze met dezelfde bezieling. Zo laten ze leven en dood in elkaar overvloeien. Een combinatie van willoze overgave en energiek verlangen: ik heb nooit eerder ervaren dat die zo dichtbij elkaar kunnen liggen.

Good to know
Gezien 11 dec Dansmakers Podium, Amsterdam Noord.
De voorstelling gaat op tournee tijdens het Moving Futures Festival 2017. More info

 

Maarten Baanders

Free-lance arts journalist Leidsch Dagblad. Until June 2012 employee Marketing and PR at the LAKtheater in Leiden.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)