Skip to content

Waarom de Koppermaandagprent een traditie is die terug moet komen

Begin januari valt er bij mij elk jaar een mooi gedrukt boekwerkje door de brievenbus. Deze traditie van Koppermaandag is bijna verloren gegaan. Alleen sommige kleine drukkerijen sturen hun relaties nog een Kopperuitgave. Wat is dat eigenlijk, en waarom is het zo bijzonder?

Koppermaandag is de eerste maandag na Driekoningen (6 januari). Van oudsher een feestdag voor de gilden. De gildebrieven met privileges werden voorgelezen en daarna trokken de gildelieden de stad in om te brassen. De kortste dag was geweest. Een mooie kans om de donkere periode af te sluiten.

In de 18e eeuw werden de gilden afgeschaft en bleef de traditie alleen onder drukkers bestaan. De gezellen (leerlingen) van de drukkers toonden hun vakmanschap. Zij maakten een mooie prent met een heilswens erop en gaven die aan de meesterdrukkers en de eigenaar van hun drukkerij.

Puur ouderwets vakwerk

Later werden deze Koppermaandagprenten vooral als relatiegeschenken verstuurd. Door de komst van Kerst- en Nieuwjaarskaarten kwam hier grotendeels een einde aan. Vooral drukkerijen die zijn aangesloten bij de Stichting Drukwerk in de Marge houden de traditie nog in ere. Dit zijn drukkerijen die vaak nog met de hand drukken.

Puur ouderwets vakwerk dus. Met liefde gemaakt. En dat is goed te merken aan de juweeltjes die jaarlijks bij mij door de brievenbus vallen. Ja, wat mij betreft wordt de traditie van de Koppermaandagprent weer in ere hersteld.

 

Onno Weggemans

Op CultuurPers combineer ik mijn passie voor cultuur met mijn liefde voor schrijven. Ik heb een brede culturele belangstelling en richt me op een breed publiek. Ik kies graag voor een persoonlijke invalshoek en houd ervan af en toe qua vorm te experimenteren.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)