Skip to content

Why the Copper Monday print is a tradition that should return

Every year in early January, a beautifully printed booklet falls through my letterbox. This tradition of Kopper Monday has almost been lost. Only some small printing companies still send their relations a Kopper edition. What is it anyway, and why is it so special?

Koppermaandag is de eerste maandag na Driekoningen (6 januari). Van oudsher een feestdag voor de gilden. De gildebrieven met privileges werden voorgelezen en daarna trokken de gildelieden de stad in om te brassen. De kortste dag was geweest. Een mooie kans om de donkere periode af te sluiten.

In de 18e eeuw werden de gilden afgeschaft en bleef de traditie alleen onder drukkers bestaan. De gezellen (leerlingen) van de drukkers toonden hun vakmanschap. Zij maakten een mooie prent met een heilswens erop en gaven die aan de meesterdrukkers en de eigenaar van hun drukkerij.

Pure old-fashioned craftsmanship

Later werden deze Koppermaandagprenten vooral als relatiegeschenken verstuurd. Door de komst van Kerst- en Nieuwjaarskaarten kwam hier grotendeels een einde aan. Vooral drukkerijen die zijn aangesloten bij de Stichting Drukwerk in de Marge houden de traditie nog in ere. Dit zijn drukkerijen die vaak nog met de hand drukken.

Puur ouderwets vakwerk dus. Met liefde gemaakt. En dat is goed te merken aan de juweeltjes die jaarlijks bij mij door de brievenbus vallen. Ja, wat mij betreft wordt de traditie van de Koppermaandagprent weer in ere hersteld.

 

Onno Weggemans

At CulturePress, I combine my passion for culture with my love of writing. I have a broad cultural interest and target a wide audience. I like to choose a personal angle and like to experiment occasionally in terms of form.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)