Skip to content

Poets with evergreens and hits make a poetry festival. But what about the table talk? #pifr

Alí Calderón heeft een flink oeuvre bij elkaar geschreven, maar van dat oeuvre heb ik, tijdens mijn verblijf op Poetry International, niet zoveel gehoord. Wel kwam drie keer het gedicht ‘Democracia Mexicana‘ langs. Een geducht gedicht, want het eindigt met een rottend babylijk, dus niet voor de weekhartigen onder ons.

Democracia Mexicana is Calderons hitgedicht. Zoals popzangers een hit kunnen hebben. Het eeuwige verzoeknummer. Geen probleem als het een goed gedicht is, en dat is Democracia Mexicana. Net als de andere hitgedichten van andere dichters, die op Poetry International te gast waren. Logisch, voor een festival dat zich mag rekenen tot de wereldtop van poëziefestivals.

Confrontations

Ik heb deze week, beginnend op dinsdag 29 mei, gelukkig ook een verrassend jeugdige wereldtop gezien, die dankzij die jeugd ook prettig divers was. De dichtkunst wordt echt beter van de inbreng van een nieuwe generatie urban poets. Hun werk staat volop in de actuele stadse modder, en nog steeds klinkt het woord ‘ik’ er misschien wat vaker dan strikt noodzakelijk, maar hun poëzie wint ook aan kracht, nu hun publiek groter, breder wordt. De wisselwerking tussen oud en jong, wit en gekleurd, elitair en van de straat levert boeiende confrontaties op.

Nu vonden die confrontaties vooral plaats tijdens de optredens en in de foyer. Tijdens de tafelgesprekken gebeurde dat minder. Nu is zulks altijd een probleem op dit soort festivals. De openbare interviews en paneldiscussies die er kennelijk bij horen staan of vallen met de gasten en vooral de gastheren en gastvrouwen. Maar hoe lang laat je die gesprekken duren? Hoe zorg je dat het voor iedereen, niet in de laatste plaats de door jetlag geplaagde gasten, spannend blijft?

Cannon

Je kunt het zoeken in de roem van de gasten en hun gastgevers, maar dat is bij een internationaal literatuurfestival als Winternachten in Den Haag makkelijker dan in het toch wat kleine poëziewereldje. Niet iedere dichter is per se een boeiend betoger buiten de voordracht van haar eigen gedichten, al moeten we misschien een uitzondering maken voor een kanon als Nora Gomringer. Zij heeft dankzij haar wortels in de Poetry Slam niet alleen een perfecte voordracht, maar is ook een gretig en levendig spreekster. Interviewer Tsjead Bruinja vond het gelukkig ook niet erg dat zij het gesprek met haar en Marie de Quatrebarbes zo nu en dan overnam.

Moeilijker was het vrijdag bij het groepsgesprek over het festivalthema, toen een Rus, een Mexicaan en een Birmees onder leiding van festivalprogrammeur en dichter Jan Baeke niet verder kwamen dan wat algemeenheden. Het was laat en het wilde niet gaan sprankelen. Hier was internationale diplomatie belangrijker dan een spetterend gesprek.

Drinks and food

Hoe zou je zoiets beter kunnen doen? In de wandelgangen had iedereen daar wel een opvatting over. Zelf zou ik echte tafelgesprekken de voorkeur geven. Zoveel toeschouwers zijn er niet, dus waarom niet iedereen aan tafel? Goed glas erbij, lekkere hapjes, een muzikaal of poëtisch intermezzo? Op die manier worden sinds Plato al de meest legendarische bijeenkomsten georganiseerd.

Het is maar een suggestie natuurlijk, maar ik zou ervoor tekenen.

Hieronder tref je alle artikelen aan die we over het festival van dit jaar gepubliceerd hebben.

Podcast: Hear the Buddingh Prize nominees and results here #pifr

'Fleshy, divinely bawdy at times.' - Buddingh Prize 2018 for Radna Fabias during sizzling Poetry International (#pifr)

Podcast: This is how to freshen up the opening of a poetry festival. Poetry International Rotterdam successfully deploys rejuvenation.

Untitled's Lenny Oosterwijk opens door for @poetry_en: 'I love accessible work that captivates an Albert Heijn cashier as much as a university professor.'

A Tale of a Tub: 'Poetry is a new way of looking at the world.' @poetry_en Rotterdam offers fascinating collaboration with visual artists

Podcast: This year, Poetry International explores the role of nationalism in poetry.

Millennial Poets at Poetry International (@poetry_en) - Social Justice with Self-mockery and Laughing at Rape... Is it possible?

 

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)