Skip to content

Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager.

Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu: het is nog erger dan we eerder vertelden.

Even een korte recap. De advertentie van de NPO sprak van een buitenkans.

‘Met deze audities geven we jong Nederlands muziektalent de kans om zich op een unieke manier te presenteren aan de wereld,’ zegt Gerbrand Bakker, Head of Show van het Eurovisie Songfestival 2020. ‘Met een bijzonder optreden door een groot symfonieorkest willen we laten zien wat Nederland op dit gebied in huis heeft…’

10 euro per uur

Na wat onduidelijkheid bij onze bronnen, en een zeer behulpzame woordvoerder van de organisatie van het Eurovisie Songfestival, berekenden we dat je als deelnemer aan het spektakelstuk van de uitzendingen, met een symfonisch orkest enzo, honderd euro per dag zou gaan verdienen. Bruto. Dit alles gebaseerd op een met de vakbonden overeengekomen CAO voor zogenaamde ‘remplaçanten’, die volgens alle betrokkenen, inclusief de opstellers, al schandalig is. Inmiddels is die CAO – per 1 januari van dit jaar – dan ook niet meer geldig. ‘Remplaçanten’ krijgen nu hetzelfde betaald als mensen in loondiens. Dat houdt een honorarium in dat tot 60% hoger ligt dan in de oude situatie. De NPO hanteert echter nog de oude – onrechtvaardige – richtlijn.

Nu blijkt dat de NPO voor deze speciale gelegenheid de boel nog iets verder versimpeld heeft. Deelnemers ontvangen daardoor nog maar iets meer dan 10 euro per uur. Dat is dan wel netto.

Accountants zijn duur

Hoe wordt dat bedrag opgebouwd? De musici dienen 8 dagen beschikbaar te zijn. 1 dag brengen ze door in Hilversum, en 7 dagen moeten ze naar Rotterdam. Met instrument en al. De laatste twee dagen moeten ze om 12:00 uur aanwezig zijn en draaien ze twee voorstellingen, één om 13:00 uur en één om 21:00 uur. Daarbij gaat het dus om 9 repetities en 4 concerten. Volgens de (oude) CAO zou dat 1320 euro opleveren. Maar dat krijgen ze dus niet.

Er zijn musici bij die bijvoorbeeld niet in Rotterdam wonen, maar in Amsterdam of Haarlem. Dan ben je, voor al die dagen, best wat tijd en geld kwijt aan reizen. Reken op een bedrag van 200 euro. Die dien je dus zelf te betalen uit die bruto vergoeding. Die volgens de (oude) CAO 1320 euro zou moeten zijn, maar die volgens de Nederlandse Publieke Omroep voor deze bijzondere gelegenheid slechts 1000 euro bedraagt. Waarschijnlijk omdat dat makkelijker rekent. Accountants zijn immers best duur.

Verloning

Enfin, die 1000 euro bruto krijg je dus ook niet in je handen. Die worden via artiestenverloning ‘verloond’ (dat is dan weer wel conform de (oude)CAO), waardoor je het bedrag netto in handen krijgt: ongeveer 650 euro. Je mag de gewerkte uren ook niet als zelfstandige bij je saldo optellen, waardoor je zelfstandigenaftrek ook nog eens op losse schroeven komt. Trek van die 650 euro ook nog eens je reiskosten van 200 euro af, en je houdt netto, voor dertien keer opdraven à minimaal 3 uur, 450 euro over. Per uur omgerekend zitten we dan toch al gauw op € 11,54 per uur. Netto, dat wel. Voor dat bedrag krijgt de NPO niet eens mensen die na afloop van het concert professioneel de vloer komen aanvegen.

Dat er muzikanten zijn, professioneel en student, die voor 11,54 euro per uur met hun snufferd op tv willen, is erg. Het illustreert hoe beroerd de arbeidsmarkt in de kunsten en media is. Dat een publiek gefinancierde omroep ermee wegkomt, is nog veel erger. Dat de belastingbetaler zich er nauwelijks druk om lijkt te maken is vooral droevig. Maar goed. Er zijn nog altijd professionals die nóg minder krijgen.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)