Skip to content

Greg Nottrot offers vision of a new future for theatre at the time of Corona with 'Graves'

Ok, het Mauerpark in het echte Berlijn is groezeliger, maar wat ze in het nieuwe centrum van Utrecht Leidsche Rijn het Berlijnplein noemen heeft er wel iets van weg. Een door de lokale overheid georganiseerde rafelrand is natuurlijk wel een beetje verdacht, met een megabios als grootste attractie, maar projectontwikkelaars, de grootste misbruikers van kunstzinnige rafelranden, kunnen verder weinig op het dak van de overkapte A2. Dus is er ruimte (RAUM) voor kunstenaars, ligt in een diep dal een vervallen boerderij en blijken de altijd wat verloren staande perronkappen van voorheen spoor 8/9 op Utrecht Centraal opeens dé oplossing voor theater ten tijde van Corona. Je hebt dan wel iemand als Greg Nottrot nodig om dat te zien en te durven. 

Nottrot vertelde er eerder over, in een podcast op deze site: de perronoverkapping op het Berlijnplein zou ideaal zijn voor genoeg publiek op veilige afstand, zelfs tijdens de strengste lockdown. Het blijkt vergunningstechnisch nogal wat voeten in de aarde gehad te hebben, maar nu staan er dus een kleine zestig fauteuils, dan wel tweezitsbankjes op eilandjes rondom een speelvloer en een draaiend podium waarop maxime Snaterse, de beste jonge pianiste van het moment, de sterren van de hemel speelt.

Perfect solution

De zijwanden zijn losjes afgestopt met doeken waarop de foto’s staan afgedrukt die Greg Nottrot gebruikt voor zijn verhaal, dat hij voor de gelegenheid transformeerde van podcast naar theatermonoloog. Om de  foto’s heen voldoende ruimte om de boel te laten doortochten zonder recirculatie, waardoor je geen corona, maar wel wat uitlaatgassen van voorbij scheurende scooters binnenkrijgt. Omdat het tweede iets minder schadelijk is dan het eerste, is dit dus een perfecte oplossing in tijden van theater, corona en hittegolf. 

Bijkomstig voordeel, de kids die langs schooien op weg naar nergens of een film bij Pathé krijgen tussen hun meesmuilende geroep toch nog een stukje Scriabin mee. Wellicht valt er ooit ergens een zaadje. Hoe meer kunst hier gebracht wordt, hoe beter.

War history

Wat het Nieuw Utrechts Toneel hier, ondanks alle crisistoestanden, voor elkaar heeft gebokst is heerlijk. Mogelijk licht voorspelbaar voor degenen die Nottrot al een tijdje volgen: hij vertelt graag verhalen die de waarheid zijn, maar met de werkelijkheid weinig van doen hebben. Al zullen we nooit precies weten wat er werkelijk waar is, en dat is prettig ontregelend.

Het gaat nu over een fout oorlogsverleden in de familie van Nottrot, maar eigenlijk gaat het dus over meer. In een mooi spel rond zijn dementerende oma stelt de voorstelling onder de titel  Graven de vraag of we het recht hebben om dingen te vergeten. Daarmee komt ook de erfzonde en de verantwoordelijkheid voor daden van onze voorouders aan bod, en Nottrot weet dat aan te stippen zonder er stelling in te nemen. Dat is iets wat we zelf mogen uitpuzzelen. 

Eten & Drinken

De coronatoestand zorgt ondanks alles wel voor een andere sfeer. Op je eilandje zit je een paar uur vast, bediening komt op afroep en de wijn gaat per fles, terwijl het eten een interessant doe-het-zelf-pakket is dat in een kist naast je stoel staat. De maaltijd zelf is een interessant experiment met houdbaar oorlogsvoer, en – al ontbreken tulpenbollen – ik heb wel eens beter gegeten. Het mag de pret niet drukken, maar ik miste de interactie met andere toeschouwers, die toch echt best wel fundamenteel blijkt te horen bij een theaterbezoek. Zeker als je er iets te eten en drinken bij hebt.

Voor nu, zolang we niet door de Engelsekte of anderszins dronken volk in een tweede golf geknuffeld worden, voldoet het echter meer dan goed. 

Good to know Good to know
Gezien: Graven door Het NUT. Information.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)